Svorundfjellet og Roksdalskammen, 9. mai 2021

 Overnatting på Bårdsgården i natt og dermed kort biltur til dagens startpunkt ved Klevgardan/Liabø. Det ligger på veien fra Oppdal til Sunndalsøra, men tar av hovedveien ti høyre rett i starten av brattbakkene ned til Gjøra. Her går det en grusvei opp og inngjennom. Parker kun der det er oppsatt P-skilt - det er ikke rom for mye parkering andre steder.

På vei fra Bårdsgården til Klevgardan passerte jeg Holberget/Hulberget taubane. Har hørt om taubanen en stund, men aldri funnet ut av hvor den var. Dette var en taubane som fraktet folk, dyr, post og varer over fra vei-siden og over kløfta/Driva til Holberget. Jeg syns de var tøffe de som satt oppi trekassa over denne kløfta. Kom over en litt artig filmsnutt fra Norge Rundt på NRK fra 1979 (fra 10.44-16.00). Taubanen var i bruk fra 1961 til 1988. Den er 600 m lang og rager 240 m over Driva. Turen tok 6 min over. De var tidlig ute med "på-døra-levering" av varer på Lønset :-D

Holberget taubane. Starten fra vei siden (nord).

Etter en artig stopp på Holberget taubane,  kjørte jeg videre til Klevgardan. Parkering ved veien opp til Nyhussætra.
Skiene kunne tas på med en gang og jeg gikk opp veien til Nyhussætra for å komme til Svorundfjellet.

Veien opp til Nyhussætra.

Det var flatt lys, men god sikt. Satser på at været letter litt slik at det ikke blir totalt whiteout til jeg skal ned. Turen oppover gikk greit, først til Nyhussætra, deretter videre oppover og krysset elvefarene i øverkant og fortsatt bort til foten av Svorundfjellet.
Roksdalskammen til venstre og Svorundfjellet til høyre. Elvefarene krysses i øverkant (opp til høyre på bildet).


Ved foten av Svorundfjellet

Opp første del av Svorundfjellet, mens det enda var bredt.

Jeg hadde sett på kartet at eggen opp kunne være litt smal og bratt, men spurte kjentmann på Bårdsgården om veien opp denne ryggen og sa den ikke var noe bratt. Så da tenkte jeg ikke så mye mer på det før jeg nærmet meg....

Over tregrensa var det ganske kraftig vind og surt i dag - godt å ha gode vindtette klær.

På vei opp mot eggen syns jeg det ble noe smalt, litt skavl og etter hvert såpass bratt at ski måtte på sekken. 3 karer gikk et stykke foran meg og jeg fulgte med dem. Selv om det så ut til å gå bra med dem så frista det lite å kravle seg opp på skavlen og deretter kravle oppover snøen med ski på ryggen - så jeg snudde ca 150 høydemetre fra toppen. Antagelig hadde det ikke vært så ille å gå opp ryggen til fots - om jeg bare hadde kommet meg nærmere - det er gjerne værre å se fra avstand. Uansett, jeg feiga ut og kjørte ned til foten av Svorundfjellet igjen. Jeg fant litt le ved en stein og la ny plan.

Snart å eggen opp til Svorundfjellet - jeg må bare klive opp denne skavlen først, smyge meg bortover på den og deretter ta skiene på ryggen og kravle opp til topps. 3 karer er på vei bortover. Jeg snudde.


Ny plan ble å gå inn dalen mellom Svorundfjellet og Gjerdhøa (over Svorundtjønna) og opp lia innerst i dalen. Her kommer jeg opp i øverkant av Fagerlidalen og vender deretter rett vest, over breen og opp mot Svorundfjellet fra nordsiden - for opp på Svorundfjellet skal jeg :-D

På vei over Svorundtjønna. Svorundfjellet til venstre. Jeg går opp lia innerst - der det er bart.

Svorundfjellet - sett fra nordøst.

På vei opp til Svorundfjellet - men utsikt mot øst. Nonsfjellet og Storhornet i sikte på andre siden av dalen.

Det ble litt av en "strafferunde" når jeg ikke tok sjansen på å gå skavlen og opp ryggen til Svorundfjellet. Pyttsann, jeg kom meg til toppen likevel, men brukte nok minst en time ekstra. Litt av en skuffelse å komme til en liten pinglete varde etter den omveien ;-)

Toppvarden på Svorundfjellet. 

Utsikt ned mot ryggen til Svorundfjellet (der jeg kunne ha kommet opp). Fotsporene fra kara kom opp her.


Planen var i utgangspunktet å gå fra Svorundfjellet, ned mot Sandåfjellet og over til Kråkvasstind og deretter til Roksdalskammen. Etter den ekstra omkroken for å komme opp på Svorundfjellet hadde jeg mistet motivasjonen og orken til å gå om Kråkvasstind. Det ble rett til Roksdalskammen.

Kråkvasstind sett fra Svorundfjellet.


Roksdalskammen sett fra Svorundfjellet

Kråkvasstind og Svorundfjellet sett fra Roksdalskammen.

Roksdalskammen. En stående stein som toppunkt. Litt av en skavl som henger utfor kanten der til venstre.

Varden på roksdalskammen ligger litt nedenfor toppunktet.

Fra Roksdalskammen og første trase ned mot Klavgardan. Stakeparti.

Vanskelig å se i det flate lyset, men det var faktisk en herlig nedkjøring etter stakepartiet fra Roksdalskammen.

Ned mot Klavgardan

Tilbakeblikk på nedkjøringa fra Roksdalskammen.

Artig skogkjøring siste biten ned fra Roksdalskammen.



Nedfarten fra Roksdalskammen var faktisk over all forventning. Mye bra bakker og bra føre i dag. Lyset ble ikke så aller værst på slutten heller. Nedkjøringa fra Roksdalskammen frister igjen. Det blir neppe via Svorundfjellet. Da blir det heller kanskje fra Liabø, opp til Kråkvasstind og via Roksdalskammen tilbake. Mange muligheter :-)

Kommentarer