Mjelletind - midnattssoltur, 4-5. juni 2021

Helgatur til Bodø med Hanne - og heldig for oss er det meldt knallvær i helga. Vi har derfor skippet tak over hodet i natt og gått all in for overnatting under åpen himmel, i midnattssol på toppen av Mjelletind (ca 712 moh). Dette er en relativt kort tur i km, men bratt. Ca 2 km og ca 650-660 høydemetre opp.

Mjellefjellet med Mjelletind helt til venstre. Like til høyre for Mjelletind er Mulstrandtinden, deretter Breitinden, Valviktinden og Litltinden.

Vi parkerte på Futskaret og satte av gårde oppover - med alt for tunge sekker,  puh de kjentes. På parkeringen så vi en godt synlig sti til høyre for parkeringsplassen. Dumt valg, det viste seg at vi måtte opp et par bratte sva. Greit nok opp, men jeg ville på ingen måte gå ned der. Vi burde gått opp gress-skråninga mer mot venstre for parkeringen - dog litt utydelig sti der, men den ble tydelig på øversiden av bakken (vi kom nemlig ned der). Etter de bratte svaene var det grei sti hele veien opp - og det var folk både på vei opp og ned.

Hanne på vei opp svaet like etter start.

Mjelletinden til venstre. Stien går oppi skaret rett til høyre for Mjelletinden (i mellom Mjelletinden og Mulstrandtinden)

Ca halvveis (på ca 3-400 høydemeter?) opp kommer vi til ei steinrøysparti. Vi fikk tips av noen på vei ned om å holde til høyre på denne steinrøysa og ikke gå rett over som ville vært det naturlige. Når vi hold til høyre kunne vi omgå denne steinrøysa på vei opp og heller gå på sti til vi kom over steinrøysa. Smart tips og veldig glad tipset (som vi sørget for å gi videre når vi ar på vei ned).

Bratt opp, men nærmer oss skaret.

Laus steinur i skaret og greit å være forsiktig - både opp og ned.

På toppen av skaret - og straks på toppen av fjellet. Utsikt ned til Mjeldevika og ut til Landegode.

På toppen av skaret setter vi igjen sekkene og går til høyre (østover) opp på Mulstrandtinden, 720 moh. Vi må få med oss utsikten herifra også. Vi var på Mulstrandtinden kl 21.30 og hadde brukt ca 2 t og 15 min opp. Vi tok oss god tid med de tunge sekkene, de kjentes opp bratta.

Topp-bilde på Mulstrandtinden, 720 moh.

Fra Mulstrandtinden ser vi Steigtinden (793 moh) godt og i retning Sjunkhatten og Sulitjelma langt i det fjerne.

Utsikt bortover ryggen til Breitinden, (og videre til Valviktinden og Litltinden, men det er skjult av Breitinden)

Fra Mulstrandtinden og utsikt mot Mjelletinden og kveldssola.

Mjellevika og Mjellestranda rett ned - og Landegode der ute.

Hanne sjekker bratta rett ned - det er bratt....

Toppvarden på Mulstrandtinden med karakteristiske Steigtinden bak til høyre.

Etter som vi skulle natte over på toppen hadde vi med litt mat og noe drikke. Drikken er jo som regel best kald. Vi hadde kjempeflaks og det lå en liten snøflekk på 1 kvadratmeter øverst i skaret. Kreativ som vi er så tømte vi pakksekkene våre og fyllte de med snø og vipps hadde vi wine-coolers :-)

Winecoolers: vanntette pakksekker + snø  og utsikt ned til Mjellestranda

Noen høydemetre ned i nordvestre retning fant Hanne et bitte lite platå i lyng - akkurat plass til to. Perfekt overnattingssted og perfekt utsikt til midnattssola over Lofotveggen. Her skal vi se midnattssola minutt for minutt :-)

Camp Mjelletind, kl 23.40.

Midnattsola over Lofotveggen. Kl 00.10. Ikke lett å se Lofotveggen på bildet, men vakkert i real life. Sola er nesten rett over Vågakallen - kun bittelitt til venstre.

Kl 00.55. Ildrødt bak Lofotveggen.

Camp Mjelletind. Kl 01.30. Ikke så illrødt lys med sola i ryggen, men veldig koselig. Mjelletindtoppen ligger rett der bak.

Sola sneier akkurat Kollen (724 moh). Kl 02.05.

Sola er godt på vei opp igjen Kl 04.55. Utsikt over til Kjerringøy og mot bla Sjunkhatten litt til høyre.

Natta, eller egentlig morgenstund i strålende vær, kl 05.35 og på tide å sove litt.

Vi fikk virkelig sett midnattssola minutt for minutt og til den var langt på vei opp igjen. Vi slukna vel litt over halv seks (i hvertfall jeg) og fikk vel 2-3 timers søvn. Det var veldig sterkt sollys og ikke noe som minnet om natt....

Før frokost tok vi en ny tur opp til varden på Mjelletind. Litt av en utsikt der altså.

Meg selv tilbake på toppen av Mjelletind

Langt der bak er Børvasstindan. Antagelig er det Skautuva forrest i bildet.

Valviktinden. Breitinden og Mulstrandtind

Mulstranda ned til venstre, parkeringen i Futskaret ca midt i bildet og fjellene sør for Bodø langt der bak (med bla Børvasstindan og Sandhornet).

Mjellestranda og Landegode

Etter frokost gikk vi ryggen nordover til Kollen (724 moh) og tilbake igjen. Vi hadde gjort for dårlig research til å ta sjensen på å gå ned noe sted fra Kollen og ned til Mjellestranda - så vi tok den trygge veien ned (altså der vi gikk opp).

Ryggen bort til Kollen. Må ca 100 høydemetre ned og så 100 opp igjen på andre siden,

Hanne på Kollen. Mulstrandtind og Mjelletind bak til venstre.

Etter lufteturen bort til Kollen var det bare å ta på sekkene og rusle ned til Futskaret igjen. Bratt ned og vi tok oss god tid ned den lause steinura.

På vei ned i skaret - bratt, men hvilken utsikt! ...og det er fortsatt litt igjen av snøflekken: kjølelementet til wine-coolern vår - dog forsvinner den nok snart.

Like før vi var nede holdt vi høyre (istedet for å gå mot venstre og det bratte svaet) og her var det grei skuring å gå ned. Burde også gått opp her...

Fy søren, dette var jaggu litt av en tur. Ikke lang, hverken i tid eller km, men bratt, vidunderlig utsikt, midnattsol minutt for minutt (in mange timer) fra toppen av Mjelletinden, og veldig hyggelig og artig selskap  - takk for turen, Hanne :-)