Kinn, Kinnaklova og Kinnafjellet, 18-19.juli 2021

Telttur til Kinn. Båt fra Florø søndag formiddag og retur mandag formiddag. (18-19.7.2021).
Kinn er ei øy uten bilvei.

Teltplassen på Kinn er vest for Kinn kirke. Alt før dette vil være for nære bebodde hus og hytter i henhold til allemannsretten. Ulempen med denne "teltplassen" er at her går det sau fritt. I og for seg greit, men det var store horver med sauskitt på typisk god teltplass. Sauene liker seg også her og ikke i myr og på myrtuer  - pussig nok ;-)

Kinnaklova - karakteristisk fjell, et godt brukt kjennetegn for sjømenn. Bildet er tatt fra teltplassen.

Etter å ha lett lenge etter et egnet sted å sette opp teltet (et sted uten sauskit, myr eller myrtuer) ble det en fottur rundt øya og opp på ulike høyder. Først gjennom klovene, deretter over Høyskaret og opp på den Søre Stauren, 233 moh (søndre klove av kinnaklova), på sørsiden av øya og forbi båtkaia, deretter opp til Kinnavarden, forbi Kinn kirke og tilbake på teltplassen. Hele turen er på ca 8 km.

Kinnaklova i nært skue. Det går sti opp i mellom klovene og ned på motsatt side. Deretter går man høyre og kommer tilbake.


Ørn er spottet - jaget av ravn (eller var det måse 3 #gullfiskhjerne). Fascinerende rovfulger.


Utsikt fra foten av Kinnaklova - nordover. Batalden i sikte der bak.


Utsikt mot nordvest fra skaret mellom klovene på Kinnaklova. Ca 115 moh


Fra skaret mellom klovene - sørvest. Stien går ned på høyre side og runder deretter til høyre.



Helleren/hula på nordsiden av den nordvestre Kinnaklova. Kinn har flere slike hellere, den mest kjente og største er Bornihelleren ovenfor kirka.

Høyskaret, ca 130 moh - skaret mellom Kinnavarden og Kinnaklova. Utsikt utover Nordsjøen.


Utsikt sørover til Norskehesten (midt i bildet) på øya Alden - fra Høyskaret.

Etter å ha gått opp på Høyskaret går det av en skiltet sti vestover og opp å Søre Stauren (233 moh) for å komme opp på den søndre kloven. Bratt opp på tydelig sti.

Utsikt fra toppen av Søre Stauren 233 moh og ned mot teltplassen og Kinn kirke. Lenger unna ligger Batalden (øya til venstre).


Utsikt ned til "Nordre Kinnaklova", 198 moh


Utsikt over til Kinnavarden, 315 moh.


Siste stykket ned fra Søre Stauren/Kinnaklova. Relativt bratt, men greit.

Etter å ha vært oppå Søre Stauren fortsatte turen ned fra Høyskaret (sørover) og videre rundt øya.

Norskehesten langt i det fjerne. Med ørne-underholdning på de nærmeste holmene (som ikke er synlig på bildet).

På sørsiden av øya var det to ørner som jaktet noe måse på en holme. Dessverre var måsene på motsatt side av holmen og dermed ikke synlig for meg. Dog var det godt synlig at de to ørnene jaktet på et eller annet og på jaktrunde to ned på holmen fikk de tak i noe, antagelig en måsunge. De to ørnene fløy deretter til naboholmen og hadde etegilde  - fascinerende :-)

Ørn, på jakt etter måseunger - og de fant og tok.

På østsiden av Kinn øy møtte jeg noen sau  - den typen med horn. Jeg prøvde å gå en halvsirkel forbi dem, men det hjalp lite. De var nysgjerrige og kom stimende til meg (som syns det var noe ubehagelig at de kom å nappet på meg). Heldigvis var det ikke så langt til inngjerdingen og jeg kom meg trygt ut uten å bil stanget av de hornene. Antagelig var de nysgjerrige og selskapssyke, men med en opplevelse med ei stangende geit friskt i minne er jeg ikke helt trygg på sauen heller.

To sautyper på Kinn, en med horn og en uten. Dette er de med - og de ble relativt nærgående.

Etter å ha passert båtkaia med noen hundre meter går det av en sti opp til Kinnavarden. Her er det tau opp stort sett hele veien - veldig kjekt ettersom det er bratt og sleipt

Starten på stien opp til Kinnavarden. Kjekt med tau i bratt, sleip sti.






Opp siste stykket til masta. Toppen ligger enda litt lenger opp i forhold til masta.


Kinn båtkai ned til venstre.


Øya Reksta rett frem, med tettstedet Rognaldsvåg nærmest.



Kinnavarden, 315 moh.

På Kinn, med utsikt ned mot Reksta


Sau med horn. Jeg hadde tenkt meg utpå der, men etter møtet med horn-sauen tidligere valgte jeg å droppe det. Hadde ikke lyst å møte innpåslitne sau med horn igjen.






På vei ned fra Kinnavarden. Kjekt med tau i den sleipe og bratte stien.

Turistforeningas hytte på Kinn, det gamle skolehuset fra 1920-tallet.


Kinn kirke, fra ca 1150-1200.






Gjennomgang fra saufritt til sauområde. Her var det så trangt at sekken måtte av, fikk ikke den inn i gjennomgangen.



Kinn kirke, sånn ca fra teltplassen.

 

Teltplassen med Kinnaklova der bak.

Solnedgang skimtes såvidt mellom skylagene.

Neste dag ble det en tur mot "Nordre klove". Jeg regna med det ar for bratt til at jeg kom opp, men måtte teste hvor langt jeg kom (dvs tok sjansen på å gå). Det var forsåvidt et tidsfordriv til båten skulle gå også.

Skal prøve å komme meg oppå den nordvestre klova av Kinneklova. Da går turen opp bratta her og deretter skrå mot høyre. Det er bratt og litt sleipt i gresset, med enkelte sva under.


Utsikt nordvestover uti havgapet. 




Hit, men ikke lenger. Kunne sikkert kravla opp bakken her også, men hadde neppe kommet lenger.

Utsikt fra lia opp mot nordvestre klove i Kinnaklova og mot Batalden til venstre og Skorpa mot høyre.

På returen til båten var planen å gå innom Kinn kirke - dette er visst anbefalt. Dessverre åpna ikke kirka før etter at min båt hadde gått. Antagelig er det "turistbåten" som kommer (og som er min returbåt) og dermed åpner de ikke kirka før denne båten er kommet. Tabbe at jeg ikke tok turen innom i går, men pytt san....


Kinn kirke, fra ca 1150-1200.

Kinn er ei koselig lita øy og fint å gå både rundt og oppom både Søre Stauren og Kinnavarden. Telting gikk også greit når man først hadde funnet en plass, men det var ikke enkelt. Dagstur er vel å foretrekke - eller overnatte på DNT-hytta. Pga korona var det litt restriktive leievilkår og blir sikkert enklere å bo her etterhvert igjen.

Kommentarer