Namsos og Tomma, 26-30.8.2021

Storslagen jentetur til Helgelandskysten! 50-årsjubilanten inviterer til "blåtur" - heldige oss. Vi vet vi skal bo på Havhuset på Tomma, and that's all. Resten er en stor overraskelse for oss. Gjett om vi gleder oss!
Med på turen er Aud, Hanne, Ingrid, Marthe og selvsagt jubilanten Kristine :-)

Avreise fra by'n torsdag formiddag, med bilen stappa av stasj og ballonger. Første stopp er allerede på Midtsandtangen for å hamstre inn litt god bakst på Brød & Sånt til bilturen.

Første overraskelse skjer i Namdalseid. Noen har allerede kommentert at vi skal sikkert innom Sissel på laget - og sannelig det skal vi. Bortsett fra at Sissel ikke er der (ble plutselig Oslotur på henne), men vi treffer hennes hyggelig mann i stedet. Her innlosjeres vi i lavvoen og han disker opp med reinssnadder, hjemmebakte pitabrød, selvplukkede kantareller og tyttebærkrem - ordentlig god og kortreist mat :-)

Lavvoplassen til Sissel og co, klar for å ta i mot gjester til lunsjmiddag

Namdalseid

Etter lunsj blir det, i beste reinssamestil (eller ikke), lassokasting. Ferskinger alle 5, men med konkurranseinstinktet i behold satses det jo hardt - og vipps er konkurransen er i gang. Kontinuerlig diskusjon av regler som gjelder (Hanne kommer jo gjerne med nye hele tiden), poenger som deles ut (Kristine teller som bare det), antall kast (du fikk et prøvekast, det gjorde ikke vi) og sånn har vi det gående. Heldigvis med en stor dose latter, for selvsinnsikt om at dette kan være barnslig det har vi. (Og han som dro i gang lassokastingen må jo være helt sjokkert.....)

Etter lassokastingen ble det herlig blåbærpai og et lite "foredrag" om reinsdriften, området og historien deres. Veldig interessant.

Lassokasting - på ordentlige reingevir. Marthe er i gang.

Takk for en super lunsj og artig aktivitet på Namdalseid!

Etter Namdalseid bærer det inn til Namsos i hui og hast - viktig ærend: polet må rekkes før stengetid!

Fra Namsos bærer det av avgårde (med leskedrikk og god mat) til overnattingsdestinasjon. Bortsett fra sjåføren vet vi jo ikke hvor vi skal overnatte (vi har jo skjønt at vi ikke skal til Tomma første natta). Etter en liten kjøretur ender vi opp utafor Tretopphytta Konglehytta på Breksillan ved Storevatnet. Kuult!

Tretopphytta Konglehytta

Vi installerer oss med minimum inne i hytta, det er jo lite og vi skal kun være der ei natt. Deretter blir det en rusletur i området. Hanne er jo ramm på kantareller og finner gode områder for å se etter dette. Vi plukker en halv polbærepose. Det blir dig å ha til middag en dag på turen :-)

Middagen blir til kveldsmat og alle har tatt med "litt" hver til tapas. Snadder, men selvsagt veldig mye mat...

Kveldens kantarellfangst - skogens gull!

Fredag morgen blir det restetapas til frokost før vi vasker oss ut av tretopphytta og setter kursen videre nordover, dvs først tilbake til Namsos og deretter straka vegen til E6.

Det "omstridte" skiltet NordNorge.

Et lite shoppingstopp i Mosjøen for siste handel av det vi trenger å ha med til Tomma. Deretter kjører vi rett til fergeleiet på Levang for å komme oss over til Nesna og deretter Tomma. Sjåføren/jubilanten har som alltid nøye planlagt rute, ferjetider osv og kjører oss trygt og til rett tid til fergeleiet.

På Levang ferjeie. Langt der bak stikker Tomma opp.

Turen til Nesna går strålende og vi ligger godt i rute til å rekke 16-ferja. Og, ja vi rakk den egentlig, men når det kommer en gasstankbil og skal være med så hjelper det nesten ikke hvor tidlig ute man er. Reglene sier at når det er gasstankbil på ferja så er det kun lov til å ta med 25 passasjerer i tillegg. Så da ble det ventetid 2 timer ekstra ventetid på oss. (Litt pussig at gasstankbila må ta ferja i beste helgerushtid...) God nok tid til at Hanne fikk kjøpt en del ferske reker til fiskesuppe, gått en tur på Nesna (måtte bortom den gamle lærerhøgskolen), og tatt en drikke på puben. Flaks at det er så fint vær at vi bare kan være ute å nyte denne :-)

Tomma - sett fra ferja fra Nesna. Tomskjevelen til høyre - skulle jaggu vært opp der gitt, men det får bli en annen gang :-)

Endelig kom vi oss på Tomma og kjører ca 1 mil til sørvestover til vi kommer til kaia for å komme ut til havhuset.
Her få vi utdelt en motorbåt for å komme oss over til havhuset. Motorbåten er jaggu ikke noe å skryte av ettersom motoren ikke passer til båten og propellen når nesten ikke ned i vannet (og ja, vi har senka motoren så langt ned det går). Åregaflene er knukket så vi får heller ikke til å ro. Vel, vi kommer oss over på et vis mer eller mindre uten fart og styring. (Dagen etter får vi haik og henter en færing i stedet. Her er også tollepinnene delvis knukket, men vi får til å bruke den i hvertfall).

To stk havhus. Vi skal bo i det nærmeste.

Havhuset med jacuzzi. 5 damer på 25 kv, bra det er fint vær og vi kan sitte ute (og ha noe av bagasjen ute)

Havhuset er superfint, lite (som forventet), men praktisk. 25 kvadrat hus og egentlig beregnet for 2-4, men med ekstra madrass får vi trykt inn 5 for natta. 3 på stue/kjøkken (i sovesofa og på madrass) og 2 i dobbelseng. Badet er relativt romslig, dvs romslig nok til å ha vask, do, dusj, en reol og bagen til Aud på gulvet. Dobbeltsenga har noen skuffer under og her er det også litt plass til klær. Marthe sin bag går akkurat mellom senga og fotenden av senga, mens Hanne og min bag står fint ute (på dagtid i hvertfall - stabler de på dørmatta innomhus om natta så de ikke blir så rått). God plass til alle oss 5 - selv etter lassokastingkonkurransen og diverse andre konkurranser i bila :-)

Vi installerer oss kjapt og setter oss for å nyte solnedgangen. Vi dropper å bruke tid på å lage middag og men tar tapas-rester og reker i stedet. Tapas for en kveld har altså vart til 3 måltider - det sier litt om hvor mye ekstra hver enkelt hadde med....

Solnedgang fra havhuset - minutt for minutt

Og vipps var sola borte

Lørdag våkner vi til samme vær som dagen før: knallsol og blikkstille vann. I dag er det en rolig start før vi utpå formiddagen skal på en eller annen aktivitet som jubilanten har booket.

Morgenstemning fra soveromsvinduet i havhuset

Utefrokost - fortsatt med litt tapasrester. Marthe, Aud, Kristine og Hanne.

Den rolige morgenen blir bare sløving og fisking. Hanne røska med seg ei fiskestang, snøre og noen sluker i Mosjøen. Og sannelig tror du ikke vi fikk fisk på kroken også, en stor fin torsk. Bare så synd at den var så stor at snøret sleit på vei opp på dekk. Så nå svømmer det en torsk med en svær krok i kjeften der oppe.

Aud prøver fiskelykken - i slippers

Slaraffen i solveggen

Leksjon i hvordan ro en båt uten åregafler. Marthe og Hanne. Vi andre var heldige å fikk haik med en fiskebåt inn til kai for å hente en færing.

Kl 12.00 blir vi hentet av en RIB. Vi har fått noen instrukser om hvor kaldt/varmt det kan komme til å bli og forhåpentligvis har vi kledd oss rett :-)
På planen står Havørnsafari, men først skal vi fraktes inn til Nesna for å spise lunsj på puben (eller restauranten) Smag og Behag.

Godt plassert i RIBen, heldivis blikkstille sjø for oss som ikke er så sjøsterke eller har rygg til å bli kasta opp og ned.

Tomma.

Etter lunsj bars det tilbake til RIBen og det var duket for havørnsafari. RIB-føreren var godt forberedt (gjør vel dette hver dag i turistsesongen) og hadde med både hundemat til måsen og fisk til havørna. Hundematen for å få fart i måsen for å lokke til seg havørna, og deretter fisk når havørna var oppmerksom på oss. Havørna må bli skikkelig lat her opp - de blir jo fora hver dag...

Ikke lett å se, men det sitter et havørnektepar på grunnmuren. Den ene ganske langt til høyre. Disse gidda ikke å komme for fisk - var vel mette da.

Tomskjevelen, 922 moh. En god grunn for å komme tilbake hit.

Retning nordover. Det er vel Lurøya bak til venstre.

Idyllisk sandstrand på nordvestspissen av Tomma.

Jentutten på havørnsafari i RIB. Bak: Kristine og Marthe. Foran: Hanne, Aud og Ingrid

Lovund - dit må jeg også en gang

Havørn

Klar for å grabbe fisken i vannet

Dønnamannen - viss godt i profil her gitt

Havhuset vårt. Breitomma der bak, dvs jeg tror det er toppen vi ser (hvis ikke ligger selve toppen litt lenger bak)

Etter Nesnalunsj og havørnsafari kunne vi igjen kulen på havhuset. Hanne hadde tatt på seg være middagskokk på turen og sendte Aud og meg til sjøs for å skaffe torsk til fiskesuppa. Aud og jeg samla fiskesakerne, tok færingen og rodde oss en tur.

Aud og jeg er ute å sanker middag.

Vi rodde langt om lenge uten å få noe som helst napp. Jeg rodde Aud fisket - det var den beste fordelingen så slapp vi hysteria om jeg skulle få noe på kroken.... Etter en time eller to ble vi lei og rodde tilbake, men skulle bare rundt den lille øya havhuset ligger ved. Og vipps, der dro vi opp 4 torsk på 5 minutt. Snakk om å ha vært på feil plass i lang tid.... Og flaks for oss at vi greide å komme hjem med litt torsk - småtorsk riktignok, men mat er mat ;-)

Endelig en torsk - Aud har fiskelykke

Kristine og Marthe testa ut den nye packraften til Kristine.

Fin arbeidsfordeling: Hanne lager fiskesuppe og drikker hvitvin (all vinen kan jo ikke gå i suppa - det går en del i kokken også...), Kristine og Marthe tester ut packraft og Aud og jeg ror og fisker - mest ror, det biter jo særdeles lite.

Sløyerne Hanne og Kristine

Fiskesuppe ala Hanne - snadder. Marthe, Hanne, Aud og Kristine

Nok en nydelig solnedgang på havhuset

Utpå kveldinga ble det quiz laga av Marthe (om jubilanten, besvart av Hanne, Aud og meg - med poeng selvsagt...) og overraskelser til jubilanten. Og selvsagt litt jacuzzi og nattbad. Gøy!

Søndag morgen var noget annet enn de to forrige morningene. Skyene lå langt nedover fjellsiden. Dagens aktivitet er kajakk og da har det ikke så mye å si om det er fjellet er inntulla i skyer. Dog er det finere utsikt i knallsol, men så lenge det er blikkstille sjø skal vi berge bra. Det er spredte kunnskaper i kajakk i gruppa, noen har padla myyyye, noen mye, noen litt og noen aldri. Det blir en spennende tur. Kjempefin dag som first-timer med tanke på ingen vind og flat sjø.

Søndagens morrasutsikt fra soverommet i havhuset: skikkelig lavt skydekke

Vindstille og flat sjø om ikke annet

Guidet tur med kajakk i området rundt havhuset.

Straks klar for "takeoff": Hanne, Marthe, Kristine og Aud

Kristine, Marthe, Hanne, Aud og meg.
Hamnholmen bak til venstre. Ved flo er nok ikke mulig å gå tørrskodd mellom disse to øyene.

Lunsjpause på Store Hjartøya

Det store havhuset (på ca 90 kv). Stort, men med dårligere beliggenhet med tanke på kveldssola som går mye tidligere ned her.

Noen timer med padling i området var flott. Det er en fin måte å være i aktivitet på samtidig som man får sett land på en annen måte.

Jeg må nevne noe om dagens middag i dag også: Hannes pasta og kantarellsaus. Særdeles godt. Og for noen mengder kantarell!! Ikke akkurat bare tre knøttsmå toppen til pynt nei (som på restaurant) - her var det kantarell i overflod.

Mandag morgen var det også grått, men hva gjør vel det - hjemreisedag. Skjema er selvsagt satt opp organisatoren så dette går som smurt for å rekke ferja. Arbeidsoppgavene er godt fordelt. Noen skal begynne å frakte varer over - og bli kvitt den ene håpløse båten, før vi henter de og det siste. I det vi har stabla i båtene for første runde over kommer tilfeldigvis hun vi leide havhuset av. Hun har en båt med en real motor og sleper våre to båter med pikpakk av gårde til land. Snakk om flaks, da slapp vi jaggu prakket med de to båtene. Og sparte kjapt inn en time på dette, men bedre å vente en time på ferjeleiet fremfor stress :-)

Her slepes vi til land

Hjemturen fra Nesna til by'n gikk radig, med en lengre lunsjstopp i Mosjøen.

Tusen takk til Kristine for en super tur: godt planlagt, bra aktiviteter, god sjåfør og artige og utradisjonelle overnattingssteder. God mat og drikke sto for mye av selv, eller all kred til Hanne for fiskesuppa og kantarell-pastaen. Og nok en gang har vi pakka med oss alt for mye drikke....

Kristine har virkelig lagt lista for hvordan man feirer sin 50-årsdag med sine venninner. Blir vanskelig å hoppe etter Wirkola, eller planlegge og organisere etter Ræder.....

Tror jaggu ikke det er mange damelag på 5 stk som takler å bo på 25 kv ei helg, men for oss har det vært helt problemfritt - mye takket være det herlige været. Gjengangeren for hele helga var jo: enn at det går an å vær så heldig med været. Storm forrige helg, blikkstille denne helga - og turen ble jo booka for mange måneder siden. Får det som man fortjener  :-)

Thank you, ladies, denne turen lever vi lenge på.