Ytre Sula, 24.4.2022

Det er "dagen derpå" etter gårdagens tur til Fløtatind og hadde rolig start på hytta i solveggen. Unnskyldningen til den rolige starten er at Hanne og jeg skal til Ytre Sula/Nordviksula (Sulå på lokalspråket) og den fjellsida ligger vestvendt og er mest sannsynlig knallhard til et godt stykke utpå dagen ;-)

Vi kjørte helt opp til demningen (ca 500 moh) og kunne smekke på skiene etter å ha gått over demningen. Dig. Sula er på 1318 moh og dette er altså en relativt kort tur sammenlignet med gårdagens til Fløtatind, 1711 moh. Kun ca 800 høydemetre som skal forseres opp.

Start fra demningen kl 14.00 og sola har tint skara opp fjellsida.

Hanne. Shortsvær i dag også.
Løypa opp går opp fjellsida skråss til høyre og runder fjellnabben ca midt i bildet. Toppen er såvidt synlig langt der bak. Nedover kjører man rett ned. Den som vil gå bratt opp kan gå samme trasé som kjøres ned.

Nærmer oss foten og løypa opp går egentlig mer eller mindre rett frem i retningen vi nå går i.

Viktig å snu seg innimellom - herlig utsikt ned til Stangvikfjorden.

Hanne med de mektige Sunndalsfjellene bak. F.v Snøfjell, Skarfjell (m/ Trolla) og Vinnumassivet med Kongen og Dronninga.

Panoramabilde sørover: F.v: Skjerdingen, Såtbakkollen, Snøfjell, Skarfjell (m/ Trolla), Vinnumassivet (m/ Kongskrona og Dronningkrona), Viromkjerringa.

Sørover: F.v: Såtbakkollen, Snøfjell, Skarfjell (m/ Trolla), Vinnumassivet (m/ Kongskrona og Dronningkrona), Viromkjerringa.

Siste bakken opp - og noen er på vei ned.

Parkeringa langt der nede. Stangvikfjorden enda lenger ned. Blir ei bra side å kjøre ned dette her :-)

Strengen nærmest, Hjelmen litt bak til høyre og lengst bak midt i ligger Tustnastabban.

Til venstre ligger starten på Trollhøttatraversen - og resten følger ryggen mot høyre. Snota og Rognnebba ca midt i bildet (langt bak). Nærmest ligger Indre Sula. Neådalssnota langt bak til høyre.

Sørøstover. Langt bak til venstre ligger Neådalssnota. Skarfjell helt til høyre.

Topp-pause med godis - og ikke minst klæstørk over alt :-D

Klar for nedfart

Tja, itj så værst utsikt å kjør ned t herre :-D

Tilbakeblikk oppover etter første side ned.

Mye solsmelta snø i de bratteste partiene og må vise litt forsiktighet her. Det var noen steder med litt solsmelta snø som hadde løsna etter noens svinger.

Og vipps var vi nede ved demningen igjen.

Flotters vårtur til Sula. God vurdering å starte sent for å slippe å gå på skara opp. Brukte ca 2 t opp, hadde over 1 times pause på toppen og brukte ca 25 min ned. Totalt ca 4 timer.

Ganske blaut snø ned i sol-lia. Ikke så treg blaut snø, men så blaut at det kunne bli litt småras. Knall vær og som alltid knall turfølge - takk for turen, Hanne :-)