Dønna, Dønnesfjellet og Dønnamannen, 19.7.2022

Dønna: dagen startet med Dønnamannen relativt godt innpakket i skyer - så ingen Dønnamanntur i sikte med det første.

Brukte dagen på sightseeing på Dønna. Bodde på Seløya og kjørte først til Herøy og butikken Etcetera - Botaniske utskeielser mm. En eksotisk butikk med alt mulig rart av små og store pynteting til hjemmet og blomster og planter. Jeg hadde fått anbefaling (eller beskjed om at jeg MÅTTE innom den butikken - for å se på toalettet....) Artig butikk - og litt av et toalett (smekkfullt med blomster og bilder. Vanskelig å få til bra bilde av et toalett på 1 kvm)

Toalettet på Etcetera

Etter en stopp på Etcetera ble det tur til Ytre Øksningan og topptur til Stortuva, hele 97 moh.

Stortuva på Ytre Øksningan. Utsikt sørover med Vega langt i det fjerne.

Fra Øksningan gikk bilturen til Heidis sjokoladedrøm på Sjokoladebrygga nordvest. Slo ihjel litt tid her med godsaker i påvente av at Dønnamannen kanskje skulle bli klar.

Kjørte så til Dønnes og gikk opp til Dønnesfjellet, heftige 127 moh. Parkerte ved Dønnes kirke og gikk en merket tursti langs jordet og opp til Dønnesfjellet fra østsiden av fjellet. Fin utsikt til Lovund fra Dønnesfjellet. Turen ned gikk langs veien.

Dønnesfjellet, med utsikt til Lovund


Fra Dønnes kirke gikk bilturen helt på nordvest-tuppen av Dønna: til Nordøyneset og Nordøy kystfort.

Kanonstilling på kystfortet (en av flere).

Innganger til bunkersene lå godt skjult i ei kløft. Selvsagt stappmørkt inni så der hadde jeg ikke lyst å være for lenge....

Fin tur til Kystfortet, mye historikk her. Gamle kanonstillinger, bunkerser, kaianlegg mm.

Klokka begynte nå å bli 18.00 og håpet om en klar Dønnamann begynte å slukne. Det var klart ut mot Lovund, men ikke på Dønnamannen. Da blir det plan B og middag på 3 kalver på Solfjellsjøen og en liten tur i området der. Lykken sto meg bi og når jeg kom ut fra 3 kalver var jaggu Dønnamannen helt klar. Og vipps var det bare å rase avgårde til Breivika, 30 min biltur. 


Dønnamannen, 858 moh

Dette blir en finfin tur i kveldssol, med start fra parkeringa i Breivika kl 20.00. 
Funderte veldig på hvilken av toppene det var best å gå på - her er det valgets kval. Bestemte meg først når jeg måtte ta første valg i stidelingen. Det blir Leppa. På vei opp til Leppa så jeg en avstikker/snarvei bort til Nesen. Hadde lest at denne var det lurt og holde seg unna, men det frista jo veldig - og ingen skam og snu om det blir for ille. Vel, den avgjørelsen fikk jeg ta når jeg kom ned fra Leppa.
Turen opp til Leppa tok ca 2 timer. Knipsa noen bilder og kikket lengselsfullt bort på Haka (østover). Det er jo ikke langt dit, så da ble det Haka også - brukte ca 15-20 min dit. Leppa og Haka er begge 858 moh.

Samme vei tilbake fra Haka mot Leppa, men gikk ikke helt oppom Leppa igjen. Fortsatte ned til "snarveien" mot Nesen og tok sjansen på denne. Stien var grei nok og det er bare å vise stor forsiktighet. Det er selvsagt lurt å ha litt selvsinnsikt og vurdere sin egen evne til å gå litt utsatte steder, men for meg gikk det greit nok.
Kom til Nesen ca kl 23.10 og fant ut at det var solnedgang ca kl 23.23 - så da var det verd å vente. 

Start Dønnamannentur kl 20.00, på toppen (Leppa) kl 22.00. Haka 22.20, Nesen 23.10, Solnedgang 23.21 (på havnivå) - på nesen kl 00.00.



Dønnamannen fra parkeringen. Panna til høyre, deretter Nesen, Leppa og Haka helt tl venstre.


Fin og tydelig sti fra parkeringsplassen og sørover langs sjøen.

Hagen. Her møtes stien fra Breivika i nord og Einvika i sør.


Stien går opp skaret. Tydelig sti hele veien


God merking




Og så begynner merke-bonanza. Legg merke til steinen bak til venstre: der er det merket Nesen, krevende.
Nesen er oppe til venstre, og Leppa er vel den vi ser til høyre.

Bestemte meg for å gå til Leppa. Jeg brydde meg ikke om å gå der det var advarsler om krevende, hva nå det innebærer.


Utsikten ned skaret stien kommer opp

Opp mot leppa. På et tidspunkt delte merkingen seg. Den ene veien (til venstre) hadde tydeligst sti, mens den andre (rett frem) hadde tydeligst merking. Jeg valgte tydeligst sti - og gjorde lurt i det. Traff noen som valgte tydeligst merking og der hadde det vært relativt bratt et stykke.

Snarveien fra Leppa til Nasen.

Snik-peak mot Syv Søstre - fin rekke

Toppen av Dønnamannen, Leppa. Lovund bak til høyre. Kl er 22.00.

Utsikt fra Leppa ned mot Nasen.

Træna og Lovund

Mot Haka - og Sandnessjøen og Syv Søstre i bakgrunnen.


Fin sti opp til Haka også

Utsikt fra Haka mot Leppa. Kl 22.20.

Sandnessjøen og Syv Søstre: f.v Botnkrona, Grytfoten, Skjerdingen, Tvillingan, Kvasstinden, Breitinden.

I front: Helgalandsbrua over Leirfjorden til Sandnessjøen. Langt der bak: Okstindan.


Breivika (og parkeringen) ned til venstre. Træna og Lovund uti havgapet.

Herøy nærmest, Vega langt bak.

Tilbake fra Haka mot Leppa.


Snarveien fra Leppa mot Nasen.

Utsikt fra Nasen mot Leppa. Syv Søstre i bakgrunnen


Jeg var på Nasen kl 23.10 og fant ut på yr.no at solnedgang var ca kl 23.23 - altså kort tid å vente. Ventetiden ble lengre enn forventet. Yr.no hadde ikke tatt høyde for at jeg var 800 moh og ikke 0 moh. Sola gikk ikke ned før kl 24.00. Det ble langt ventetid på toppen og ganske hustrig etterhvert. Det fineste lyset kommer jo en stund etter at sola har gått ned, men det hælte jeg ikke vente på.

Solnedgang fra Nasen

Stien ned fra Nasen og ned mot skaret. Ganske bratt - og traff på et par som ikke klarte de 10 siste høydemetrene til Nasen pga bratta. 

Fra stien tilbake til parkeringen - Træna og Lovund der borte.

Breivika. Ingen bading for min del, men en vask i elva i stedet (som var ise kald)

Dønnamannen kl 02.00, fra nord (parkeringsplassen i Breivika)



Dønnamannen kl 03.00 - fra sør (Seløya)

Det ble en lang og variert dag og kronet med super midtnattstur til Dønnamannen. Herlig opplevelse :-D

Kommentarer