Skarfjellet, 3.9.2022

Endelig passa det med Skarfjellet-tur (1790 moh) for Ingvar, Hanne, Ingrid, Gisle og meg. Ingvars drømmefjell i mange år skulle endelig bestiges. En lang tur med mange høydemetre.

Parkering innerst i Dalen og går de første hundre metrene på samme vei som til Innerdalshytta. Etter husene tar vi veien ned til høyre for å fortsette mot Viromsætra.

Turen går mer eller mindre som sist jeg gikk her: til Viromsætra, innerst i Grasdalen opp mot Snøskar (det laveste punktet mellom Trolla og Skarfjellet) og ryggen bortover til Skarfjellet - inkl Trollporten på veien. Ned satser vi på den lille vardingen igjen for å slippe den h.... lausrenna på østsiden.

Sæter-gjengen på tur: Ingrid S, Hanne og Ingvar. Skarfjellet rett der fremme.

På rekke og rad opp lia til Viromsætra

Viromsætra. Nebba rett frem og Tunga til høyre.

Inngjennom Grasdalen.

Oppstigning mot Snøskar har starta. Vinnubreen og Tunga der bak. Ingvar og Ingrid S.

Vi tråkker oss oppgjennom. Vi gikk rett opp og tok til høyre like før den renna/veggen og fulgte gress-linja bortover og jobbet oss videre oppover derifra - etasje for etasje.

....bortover (mot sør)....

...og oppover (mot øst). Gisle, Ingrid S. og Ingvar.

Pust i bakken: Hanne, Ingvar og Ingrid S.

Nebba, Kongskrona, Dronningkrona og Tunga. Grasdalen der nede.

Nedover Grasdalen mot Viromsætra.

Her klyves det, Gisle, Hanne og Ingvar. Utsikt ned til Grasdalen mot Viromsætra.

Ingrid S. på vei opp

Ingrid S. sjekker er på toppen rett ved Snøskar (nord for Snøskar) - og sjekker forholdene om vi kommer oss over denne toppen - eller om vi må lete etter alternativer. (Vi måtte lete etter alternativer)

Ingrid S på ryggen ved Snøskar. Vi kom ikke over "toppen" på ryggen og måtte ned på baksiden (øst). Gikk deretter litt nordover før vi brekte opp på ryggen igjen.

Finnes ikke vakrere utsikt enn ned fra ryggen mellom Skarfjellet og Trolla. Innerdalstårnet, Tårnfjell og Såtbakkollen.

Ryggen mot Trolla

Her kommer vi oss ned til østsiden av ryggen.

Og her kommer vi oss opp igjen på ryggen.

....blir aldri lei av denne utsikten.

Vi jobber oss bortover (dvs hitover mot meg). Trolla der bak

Ryggen mot Skarfjellet

Like før Trollporten bomma jeg. Vi skulla ha gått rett over en "topp", men sjekka ikke ut denne godt nok og vi gikk ned ei renne i stedet. Over toppen var såvidt jeg husker relativt grei å gå, med noe klyving ned til Trollporten. Renna vi starta på nå var et herk. Her var det mye løst og vi måtte gå bare en i gangen, mens resten ventet for å ikke rase ut stein på noen. Vi brukte fryktelig lang tid ned her - og måtte opp tilsvarende på andre siden - opp mot Trollporten. Dette bør huskes til neste gang.....

Trollporten med Innerdalstårnet der nede.

Trollporten

I renna til Trollporten må vi klyve litt sidelengs opp sida, men det er relativt greit når man vet hvor man skal gå.

Gå opp siden her for å komme opp fra renna til Trollporten og videre på ryggen mot Skarfjellet

Retning Trolla

En liten pause på ryggen. Sjekk det fine flate fjellet på ryggen - som å gå på hellelagt sti.

....blir fortsatt ikke lei utsikten....

Nærmer oss toppen av Skarfjellet

Fin "hellelagt" sti. Jeg hadde kalt den flat, men da fikk jeg høre det - vi hadde tross alt gått en god del høydemetre på den ryggen :-D

Kongskrona og Dronningkrona i tåkedott

Ingrid S er på toppvarden til Skarfjellet, Ingvar hakk i hæl.

Hele ryggen mot Trolla. Snøskar er øverst i renna lengst bort - og vi har gått ryggen derifra.

Gisle, Hanne, Ingvar og Ingrid S på toppen av Skarfjellet - sprekeste familien :-)

Skarfjell sørøst-hjørnet der nede. Innerdalstårnet, Tårnfjellet og Såtbakkollen.

Utsikten nordover fra nordøst-varden på Skarfjellet. Mot Innerdalen, Snøfjell og Skjerdingfjellet

Ingrid I på nordøststiden av Skarfjellet

På vei ned fra Skarfjellet gikk vi fra nordøstvarden og rett vest. Hanne og Ingrid S. En del laus storstein her og man må trå varsomt.

På ca 1500 moh kommer vi til en stein som står opp - dette markerer den vardede stien. Litt ekkelt å komme ned, men etter dette er det bare å følge vardingen. Veldig små varder og man må være oppmerksom for å spotte dem.

På vei ned første stykket etter den oppstilte steinen.

Vi følger vardingen, selv om den kan være vanskelig å se - så vet jeg den er der og det er beste alternativ ned.

Et lite parti lausur - trå varsomt og en og en.

Ingvar har to slike med på turen - "passa så godt i sidelommene". Fyllt med vann i anledningen da :-)

Etter å ha fulgt vardingen kommer vi til Pinaklene

Ingvar, Ingrid S, Gisle og Hanne. Dette er kanskje det kjipeste partiet med store stein som må klyves ned. Vardingen er ferdig her, men den kommer ned sånn ca på fjellet rett over hodet på Hanne.

Ingrid S., Gisle og Hanne

Ned mot Sekskantsteinen.

Fra Sekskantsteinen jobbet vi oss langs gresslettene mot sør for å komme inn på gressryggen som kommer ned et stykke ovenfor Viromsætra. Steinura rett ned for Sekskantsteinen må i hvertfall unngås - stor og løs og et herk av et kratt lenger ned.

Utsikt fra gressletta på vei ned fra Skarfjellet og mot Vinnubreen og Dronningkrona.

Skarfjellet. Neste gang skal jeg prøve å gå ned renna like etter at vardingen er ferdig (litt til høyre i bildet). Mulig det er mye laus ur her, men det finner man ut

Skarfjellet.

Viromsætra. Snøfjellet i bakgrunnen.

Snøfjellet i solnedgang

Innerdalstårnet og Skarfjell i solnedgang. Heftig fjell altså.

Nordlys til kvelds i Vinddøldalen.

En lang og fin tur til Skarfjellet, men noen bommerter underveis. Mektig imponert over Ingvar på 74 på denne turen - turen er ikke for hvem som helst.... Vi brukte 12 timer på turen.

Takk for turen Hanne, Gisle, Ingrid S og Ingvar - alltid en glede å være på tur med dere :-)

Note to my self: Neste gang, prøv å gå ned renna før (sør for) renna med 6-kantsteinen. Kommer rett ned på gresslagt esker og slipper en del av blokkmarken før 6-kantsteinen. Sikkert lausur i renna da....