Fløtatind, 10. juni 2023

 Dette blir nok sesongens siste rando-tur, selv om det faktisk er relativt mye snø igjen i fjellet enda.

Knallvær er meldt og turen går til Fløtatind, 1711 moh,  i Øksendalen. Parkering på Brandstad innerst i Øksendalen - og som forventet: ingen andre biler her. De fleste har nok starta sommersesongen.


Fløtatind, 1711 moh, midt i bildet


Følger rød-merket sti fra parkeringen som går over Brandstadskaret og ned til Eikesdalen. 

Øksendalen. Ski kunne tas på ved ca 700 moh - ca 1 times gange til fots (opp 500 høydemetre).

Opp mot Saufjellet - godt med snø enda og uproblemtisk å ta seg opp/ned,

Fløtatind med taggrekka si.




Litt styr for å komme seg til toppen i dag. Prøvde først å gå opp på venstre side av varden. Her var det enkelt å klyve opp på kanten, men resten var litt værre. Ekkelt å klyve på eggen med rando-sko, og føltes utrygt å gå ut på snøen i det bratte terrenget - hadde lite lyst til å skli ned der. Så, da bars det ned til skiene igjen for å prøve å gå opp på høyre side av varden.
Skavlene langs kanten på fjellet hadde tidligere rast ned og dratt med seg noe slush-snø. Fordelen med dette er at skavlene var borte :) Jeg fikk kommet meg til "renna" som går opp på høyre (nord) siden av varden. Skavlene var borte her også og fikk kravla meg oppover "renna", men sto plutselig med en loddrett snøvegg på ett par meter rett foran meg og tenkte: så nære toppen, men blir det endereis nå?? jeg ga meg ikke så lett og fikk byksa meg litt til sides hvor det var litt lavere snøvegg - og fikk skrapa av en halvmeter snø av topplaget og deretter satt noen spor i veggen og fikk kravla meg opp. Juhuiii!
Ingen ting er som å komme opp over kanten på Fløtatind og se utover Eikesdalen, Eresfjorden, mot Åndalsnes-fjellene osv. Det er relativt stor nedtur å gå til Fløtatind og ikke komme seg opp på selve toppen altså.
Brukte 3,5 t fra bila og opp til kanten av Fløtatind - og ca 45 min fra jeg satte fra meg skiene første gang til jeg sto ved varden....

Frista lite å gå med randoskoene her - så jeg snudde.



På toppen av Fløtatind. Utsikt mot nord. Skjorta til høyre.

Mot nordøst: Skjorta, Litjskjorta, Ryssdalsnebba

Vikesoksa rett frem

Hoemtinden og Sjøvdøla, Langt bak er Trollveggen. Eikesdalsvatnet der nede.

Sjøvdøla rett frem, Kjøvskardtind litt langt bak til høyre

Eikesdalsvatnet

Etter en lang pause på toppen skal man bykse seg ned "renna" man kravla opp. Mye våt snø, og det enkleste var egentlig å ake ned, og ikke skli på bena ned ettersom føttene kjørte seg fast nedi snøen. Nedkjøringa går radig, selvsagt slushy snø, men hva kan man forvente i juni. Brukte ca 20 min ned til skoene.  

Klar for nedkjøring fra Fløtatind. Til venstre er litt av "raset" fra skavlene. De kom ikke langt...

Tilbakeblikk på nedkjøringa fra Fløtatind

Ned fra Saufjellet. Storgladnebba og Ryssdalsnebba rett frem.

Ski og sko på sekken og 500 høydemetre nedover til bilen. En god del vannføring i elvene som må passeres og blir litt våt, men pyttsan - verd det :-)

Fin tur og bra vær, godt og varmt. Litt vind på toppen og måtte faktisk på med jakke og bukse.

Brukte i underkant av 8 timer på turen - inkl all den ekstra tiden jeg brukte for å få kravla meg til topps og en times pause på toppen. Herlig!

Kommentarer