Dovrefjell: Grønbakken - Reinheim, 20.7.2023

Det er egentlig meldt ganske shitty vær fremover, men noen dager på Reinheim turisthytte (DNT Oslo) som assisterende hyttevert med frie tøyler blir ganske greit uansett. Liv Unni skal være hyttevert for ett par uker og jeg bidrar med det jeg rekker og kan og litt sosialt selskap i noen dager.

Parkering på Grønbakken og startet å gå ca kl 11.45. Jeg gikk på sørsiden av elva Stropla til Reinheim. Denne stien skal bort for å minske spredning av mennesketråkk med tanke på villreinen. På nordsiden av Kolla spotta jeg noen moskus - og eil ita gruppe med moskus-safari-turister. Jeg møtte Liv Unni ca halvveis og vi var fremme på Reinheim ca kl 16.15, brukte altså ca 4,5 t. Starta i ok vær, men regnet kom ganske kraftig etterhvert.


Stien fra Grønbakken. Kolla rett frem.

Noen moskus oppi lia. På nordsiden av Kolla.


Liv Unni - i regnponcho. Svært nødvendig i dag


Langs Stropla, og nærmer oss Reinheim



Reinheim turisthytte. Namnlauskollen der bak

En fin tur innover Stroplsjødalen, relativt lettgått. Godt synlig sti fra Grønbakken og nesten helt frem, men de to siste km forsvant stien og det ble litt frigåing. Uproblematisk ettersom det var greit å følge elva og hytta ligger jo like ved elva.

Til info: det er ingen nett-dekning på Reinheim. Det nærmeste er ca 1 km fra hytta - 100 høydemetre opp (rett nord mot Gampkollen). 

Kommentarer