Dovrefjell: Reinheim, Namnlauskollen, Breifonna.... 21.7.23

Reinheim har ikke fått de beste værvarslene de nærmeste dagene, men som assisterende hyttevert kan man ta livet med ro og sulle rundt til alle gjestene har dratt. Liv Unni styrer og vasker mest etter at de har dratt og jeg suller nå rundt litt med kost og støvklut jeg også. I dårlig vær kan man like så greit ta i ett ekstra tak inne i hytta. Lang lunsj og skravling med han som har hovedansvar for hytta (han tok en dagstur for å sjekke ståa).

Lavt skydekke i dag og tur til snøhetta utgår. Det ble derfor en rolig formiddag på hytta, men man må jo røre seg litt i terrenget i løpet av en dag likevel. En liten rundttur på noen topper nordafor Reinheim ser greit ut. Toppene der er såvidt innpakket i skyer de også, men det skal gå fint likevel. Jeg går i retning nordvest mot Vegskaret og Harekollen. Jeg går ikke opp på Harekollen, men direkte til 1807-toppen like øst for Harekollen. Jeg møter skyene på ca 1700 moh og går på gps til varden på 1807. Null sikt altså.

Ei lita bu på vei opp mot 1807-toppen. Bua ligger på ca 1550 moh.

Varden på 1807-toppen

Utsikten fra 1807-toppen og retning øst mot Namlaustoppen


Fra 1807-toppen går jeg rett øst fra varden og rett mot Namnlaustoppen. Dvs jeg surrer litt med retningen og finner ut at det er like så greit å returnere til varden og starte på nytt. Det er jaggu ikke lett å holde retningen uten hjelpemidler i skydekket. Bra jeg har hjelpemidler da, må bare bruke de rett :-D

Jeg går i null sikt, dvs har sikt i ca 100 m, fra 1807-toppen til Namlauskollen (1862 moh). Lettgått terreng og ikke så mange høydemeter opp og ned.

Namlauskollen 1862 moh

Fra Namluaskollen går turen, fortsatt inni skydekket, i retning sør-sørøst til Storbrean/Breifonna 1901 moh.

På Breifonna/Storbrean. Artig steinformasjon som står på høykant.

Ikke så veldig mye besøkt denne toppen. To måneder siden sist noen skrev i boka - og de hadde sikkert en vårskitur.

Toppvarden på Breifonna/Storbrean 1901 moh. Her kunna jeg sett 400 m rett ned i Styggedalen mot Stoplsjødalen.

På vei ned fra Storbrean surrer jeg nok en gang med retningen i skydekket, sånn kan det gå når man surrer rundt i egen verden uten sikt. Skjønner raskt at jeg går feil vei når jeg ser det nærmer seg stup....
Snur og går tilbake til varden og staker ut riktig kurs. En de sleipe stein her, men finner et "ras-parti" hvor det ikke er igjen så mye stein. Enkelt å gå nedover i sanda.

Her har det forsvunnet en del stein etter vårløysing en gang. Enkelt å gå her fremfor på de vaklete glatte steinene.


På ca 1700 moh kommer sikten tilbake og det er enkelt å navigere seg ned i retning Reinheim. Finner mest mulig gress å gå på - enklere det enn de glatte, våte steinene.


Endelig sikt. Reinheim langt der nede. Snøhetta i skyene rett frem.

På vei ned til Reiheim dumper jeg borti Moskus-gjengen (7 stk) som holder til i omegn rundt hytta. De to kalvene småslåss litt. God underholding :-D






Tilbake på Reinheim

Utedoen og vedskjulet til Reinheim. Bak ligger Storbrean/Breifonna på 1901 moh.

Starta turen ca kl 15.00 og brukte ca 50 min opp til 1807-toppen. Derifra brukte jeg ce 30 min bort til Namlauskollen og ca 25 min bort til 1901-toppen. Var tilbake på Reinheim ca kl 18.30. Brukte altså ca 3,5 t på rundturen - inkl litt rot i skydekket..... Og en lang stopp for å se på underholdning av moskus-kalvene :-)

Ettersom det ikke er noe dekning på Reinheim ble det også en nett-stopp for å oppdatere seg litt å verden rundt (snap osv ;-) .

Kommentarer