Midtre Gjevillvasskam, 3.8.2018

 Midtre Gjevillvasskam står for tur igjen. Prøvde på denne eggen til Midtre Gjevillvasskam i fjor, men blåste mer eller mindre ned like før toppen. Vi avbrøyt i hvert fall oppstigningen ca 20-30 høydemetre før varden. Den gang ble vi lurt utpå et dristig og utsatt sautråkk, men snudde fornuftig nok derifra. Alternativet videre opp var rett opp en loddrett vegg, men det tok vi ikke sjansen på i stormen.

Nå er det et nytt forsøk - i mindre vind - opp denne eggen med mye morsom klyving.

Parkering ved Raudøra i Gjevillvassdalen. Herifra følger man veien rett østover mot Vassendsætra. Etter et par km passerer man Håmmårsætra og etter enda 3-4 km kommer man til Rensbekken.

Håmmårsætra ved Gjevillvatnet

Etter Rensbekken tar man av stien og går rett oppover (på venstre side av bekken).

Opp stien etter Rensbekken. Langt der oppe ses Midtre Gjevillvasskam så vidt, i hvertfall "fortoppen".


Gjevillvatnet - og Storsalen langt der bak.


Etter 150-200 høydemetre fra Gjevillvatnetn er man over tregrensa og ser innover dalen mot Rensbekktjønna. Noen følger stien helt inn til Rensbekktjønna før man skrår litt tilbake og oppover mot "fortoppen" til Midtre Gjevillvasskam (1412-toppen). Jeg skrådde oppover (retning nordvest) ca halvveis inn i dalen og møtte "stien" et stykke oppi lia og skrådde meg litt tilbake igjen (retning sørvest).

"Fortoppen" til Midtre Gjevillvasskam (1412-toppen). Selve toppen ligger bakerst på ryggen. Rensbekktjønna ligger innerst i dalen til høyre (nedenfor bekken/elva).

Det første stykket opp fra dalen går i lyng og kratt, før jeg møter "stien" lenger opp og kommer over i mer steinur.

Opp steinura fra Rensbekktjønna. Stien går rett opp og i "skaret" rett frem.

Eggen opp til Midtre Gjevillvasskam - det gledes :-D

Turen bortom 1412-toppen er absolutt verd meterene sine. Her får man utsikten over hele Gjevillvatnet.

Gjevillvatnet retning øst. Raudøra i "vika" på venstra side av vannet.

Gjevillvatnet i retning vest - mot Vassendsetra innerst.



Eggen opp til Midtre Gjevillvasskam

Tydelig sti oppover venstre side av eggen

Fortsatt på vei bort og opp

Tilbakeblikk på gått egg :-)

Det skyer til mot toppen. Varden er så vidt synlig som en vorte der oppe på toppen (litt til venstre).

Sautråkket fra i fjor - ikke gå her, dead end. "Stien" går rett opp og ikke til venstre langs sautråkket.

Klyving rett opp de siste høydemetrene. Luftig, men gode tak.

Tilbakeblikk på de siste meterene langs eggen fra varden. Dessverre kom tåka før jeg kom meg til varden - altså dårlig utsikt.

Toppvarden . godt inntullet i tåke





Det sprakk opp i to sekund og rakk akkurat å knipse et bilde mot Gjevillvatnet.

Det var ikke stort å skryte av utsikten fra Midter Gjevillvasskam i tåka, fikk et minimalt lite vindu med to sekunds utsikt ned til Gjevillvatnet før det tetna til igjen. Fra varden går jeg rett nord og skal etterhvert komme ned til Riaren og Kamtjønnin. Jeg hadde vurdert å gå Hemre Gjevillvasskam tilbake, men det er det ingen vits i i denne tåka - og dessuten er det meldt regn utpå ettermiddagen (og det bør være tørt over Hemre).

I tåkeland på vei fra varden og nodover.

Etter 1 km kommer jeg til breen og følger denne nesten helt bort. 
Lett terreng bort til og langs med breen. Et blaff av sikt her.

Like før enden av breen sklir jeg ned på breen - det går mye radigere enn å gå steinura ned :-)

Det går kjapt å skli ned på snøen.

I dalen nedenfor breen kommer jeg under skylaget og får sikt igjen. Jeg går ikke helt bort til Riarskaret, men skrår ned mot Kamtjønnin. 

Kamtjønnin, dvs dette er den lengst nordvest.

Jeg bryr meg ikke om å gå helt bort til stien på bortsiden av Kamtjønnin, men går langs tjønna på sørvestsiden.
Kamtjønnin, jeg går langs sørvestsiden. Helt greit å gå her.

Det er rene klekkeriet av småfluer eller knott langs Kamtjønnin. En enrom mengde i øyer, nese og munn - her var det bare å dekke seg til så godt man kunne. Etter hvert begynte det å småregne og leggene var dekt med døde, våte insekt.

Fra siste kamtjønn ved foten av Blåhø (opp til venstre) og Hemre Gjevillvasskam (opptil høyre). Brukte 6,5 t fra bila over Midtre Gjevillvasskam og hit.

Fra foten av Blåhø (der stien opp til Blåhø går av DNT-stien) begynte det å høljregne - som meldt. Herifra var det umulig å knipse noen bilder i pøsregnet. 

Temperaturen var heldigvis fortsatt god og det var mulig å gå i kneshorts, men regnjakka måtte på. Burde kanskje tatt meg bryet med å ha på regnbuksa etter som både shorts og sko ble dyngvåte etter 5 minutt. Shit au, kan ta på tørt ved bila.

En flott og morsom tur opp eggen til Midtre Gjevillvasskam, men må nok ta turen enda en gang. Må jo få sett den flotte utsikten fra toppen - og så er jo eggen ganske morsom å gå da ;-) Får legge inn retur via Hemre Gjevillvasskam neste gang.

Brukte 6,5 t fra bila og til krysset ved "nedre" kamtjønnin (der hvor man tar av opp til Blåhø). Uvisst hvor lang tid jeg brukte på de siste 8 km ned til bila, men det var i hvertfall radig gange i styrtregnet.

Kommentarer