Ruten, 21. mars 2020

I disse koronatider er det anbefalt å ikke dra på toppturer, dette for å ikke skape ekstra belastning til helsepersonell om noe skulle skje. Ruten, 1040 moh, mener jeg er såpass innafor for meg likevel. Det er en snill topp 1 times kjøring fra byen. Når jeg greier å kjøre ned fra Storheia og Lindboløypa på joggepinner uten å ramle - ja, da greier jeg nedkjøringa fra Ruten på randoski også (har i hvertfall greid det 10-15 ganger før).

Etter som jeg var her sist helg også er rutebeskrivelse unødvendig, da får man bare se på Ruten fra forrige helg.

Strålende sol, nysnø fra i går og minus 1. Lite vind, mindre enn forrige helg. Parkeringen på Brostad var mer eller mindre full når jeg kom kl 10.00. Jeg kjørte litt lenger og da er det en liten parkeringsplass til på venstre side, ved et gårdshus. Eieren var i full gang med å brøyte plassen - veldig takknemlig for det. Han hadde sett tilstandene forrige helg og la tilrette også denne helga. Veldig snilt altså :-) (Hørte det hadde vært helt kaos med parkering langs veien)

Start - straks opp skogslia. Godt opptråkka løype.

17.mai-tog oppover lia
 Dagstur til hytta er lov i disse koronatider - så da tar jeg en tur til hytta på toppen av Ruten ;-)
Toppen i sikte med hytta, men her bryter jeg av til høyre for å kjøre første tur ned.

4 stk har jaggu rukket å kjøre ned før meg i denne gryta. Den lå urørt når jeg var nederst i bakken og på vei opp. Men heldigvis, det er urørt snø til alle :-)

Toppen, 1040 moh. Trollheimen bak til høyre.

Godt oppkjørt i denne gryta, men holder jeg til venstre er den noe urørt snø. Utsikt mot øst.
 Resten av bildene er noe mørke. Jeg har tydeligvis klart å klomse til en innstilling - sånn kan det gå når man tar bilder med tjukkvotter på.

Nedkjøringa var magisk. På flata tok jeg en lunsjpause, mens jeg satt å så på at noen gikk opp igjen på motsatt side. Klokka var bare 14.15 - så skitt au, jeg har det ikke travelt, pakket sammen, la på feller og gikk opp igjen jeg også. Så verd det :-D
Gryta på østsiden av toppen. Tatt fra lunsjplassen min :-)

Ruten fra motsatt side av normalen (for meg). Selve toppen er rett opp og lenger til høyre er "radiohytta".
 Klokka er bare 15.10 og brukte ca 40 min opp fra lunsjplassen min i gryta. Lite folk på toppen nå og det var faktisk mulig å ta bilde av varden uten å få med en skog av folk rundt.
Varden på Ruten, uten å være omringet av folk til en forandring.
Det ble en magisk dag, både værmessig og føremessig - og jeg fikk 3 turer ned i pudderet. Før nedkjøring i skogslia ordnet jeg meg en liten camp og nøyt sola litt til - og fikk lest ett kapittel i boka jeg hadde drassa med meg. Hurra for forholdsvis kortreist lykke :-)

Kommentarer