Dronningkrona, 20. juni 2020

20. juni, knallvær og fortsatt mye snø i fjellet. Dronningkrona, 1816 moh, i Sunndalsfjellene har ikke vært besøkt i vår og nå er det jaggu på tide.

25 grader ved start på parkeringa på Dalsbøen kl 10.00 - det skal bli hett opp lia. Jeg går den vanlige veien, dvs langs bilveien til gården (på venstre side) og deretter opp jordet (på høyre side) til løa. Bak løa starter stien opp.


Innerdalstårnet - favorittmotivet.
Skiene må bæres ca 1 t, til ca 720 moh. Her kommer det ei renne med snø over en av bekkefarene. Fjellsko settes igjen, og en cola graves ned i snøen. Den skal bli dig å finne igjen på returen - god og kald :-)
Snøgrensa på ca 720 moh.
Klok av skade holder jeg et godt stykke ikke langt fra strømlinja. Det er fristende å skrå opp for tidlig, men da kan man dumpe borti mye steinur. Litt lenger inn i dalen ligger det som regel ei fin side godt med snø - og det gjorde det også i dag.
Jeg holdt nede i dalen et godt stykke før jeg skrådde opp 1000-metersbakken
1000-metersbakken er dryg, og det er bare å finne krabbegiret og gå jevnt og trutt. De som hadde gått før meg hadde lagt et perfekt spor: de brukte hele sida og gikk ikke alt for bratt opp. Snøen var overraskende fast og fin - ikke noe slush i det hele tatt enda. Hvem skulle vel tro det i denne varmen og solsteika.
Nybakte spor - det er flere på skitur i dag, selv om jeg egentlig fikk inntrykk av at alle skulle på stranda i varmen.

Grøvelnebba på motsatt side og 1000metersbakken rett ned. Her er det bare å glede seg til nedkjøring :-)

Utsikten over Sunndalsfjorden åpner seg - og Sunndalfjellene vest for Sunndalsøra (Fløtatind, Litjskjorta, Skjorta, Ryssdalsnebba, Trolltind m.fl).
På toppen av 1000metersbakken og bort til selve toppen på Dronninga er det ca 2 km flatt, før det er ei lita kneik helt til slutt (i underkant av 100 høydemetre).
Kongskrona og Dronningkrona - side om side :-)

Tilbakeblikk mot Sandvikhaugen - der jeg kom i fra (etter å ha kommet opp 1000metersbakken).

Sunndalsfjorden - fjord og fjell

Turen til topps gikk på akkurat 4 timer i rolig tempo - hvor av ca 1 t til fots. På toppen var det godt og varmt, men noen vindkast innimellom. Det var likevel varmt nok å sitte i shorts og topp - herlig. Her var jeg i 2 timer - og det var verd å drasse med bok til topps så man kunne slaraffne litt, lese litt og nyte utsikten.


Toppbilde!

Panorama over Kongskrona, Storkalkinn, Litlkalkinn og Hovsnebba nede til høyra.

Skarfjell- og Trollamassivet - og Kongskrona (flat som en pannekake)

Ned første kneika fra Dronninga var det litt vått, seigt føre, men hva kan man forvente 20. juni. Strekka bort til 1000metersbakken gikk greit, men det blir jo litt armbruk for å komme seg bort uten feller.

Nedkjøinga av 1000metersbakken innfridde virkelig. Jeg hadde frykta seigt slush som fra toppen, men her var det fast og fint og virkelig drømmeforhold (tatt i betraktning at man ikke får pudder i juni). Dog ikke like bra som fra Kongskrona sist helg, men jaggu ikke langt unna. Helt herlig!


....og så har jeg kommet borti en knapp på kameraet slik at alle bilder ble noe mørkere - uvisst hva jeg har gjort....


Nedkjøring i bekkefar - med utsikt til Viromkjerringa på motsatt side



Vel tilbake til fjellsko og cola, og kan faktisk kjøre bekkefaret enda et stykke til - tar med alle etre man kan på ski :-)

Ned bekkefaret på ski. Hit, men ikke lenger - her åpnet bekken seg.

....og så tilbake til ski på sekk og ned stien til fots
Etter en litt hastig tur ned stien rakk jeg heldigvis den siste ferga over til Surnadal før de tar den times pausen sin. Alltid kjipt å treffe på den pausen. Deretter ble den en tur innom Kalkstranda i Surnadal for litt afterski, dvs avkjøling til sjøs og litt slaraffen på stranda før hjemtur. Herlig både fjell og fjord på en og samme tur :-)
Kalkstranda i Surnadal

Utsikt fra Kalkstranda og utover Surnadalsfjorden
Nok en herlig dag til fjells i knallsol og varme. Helt utrolig at snøforholdene er så bra så langt uti juni - og enda er det flere muligheter til å ta fjelltur på ski. Kanskje det blir Fløtatind til neste hel?? Den er også ubesøkt i vår..... (av meg i hvertfall)

Kommentarer