Kongskrona, 14. juni 2020

Tja, hva skal man si? Det er 14. juni, fortsatt mye snø i fjellet og det er meldt knall vær - jo, da fristes det veldig med en randotur altså :-) Hanne, Gisle og Jørn ble også frista og det ble et fint knippe turfølge - herlig gjeng.

Kongskrona ved Innerdalen / Sunndalsfjella skal bestiges. Kongskrona er på 1818 moh, men det sies nå at breen har smeltet så mye de siste årene at siste måling er på 1814 moh.

Vi parkerer på Dalen parkering, samme parkering som inn til Innerdalshytta. Herifra følger vi grusveien inn mot Innerdalshytta noen hundre meter, før vi tar av veien ned til høyre. Denne følger vi til vi kommer til brua over elva - og her er det bare å følge godt opptråkka sti opp til Viromstra, 615 moh.

Jørn, Hanne og Gisle. Skarfjell til venstre, Nebba, Tunga og Kongen til høyre. Stien går langs elva oppover dalen mot Tunga.

Straks til Viromsætra. Gisle Hanne, Jørn. Kongen og Dronninga helt bakerst (midt i bildet). Traseen går opp i Botnen (gryta).

Hanne, fortsatt til fots inn i Grasdalen. Et lite snøparti her, men uvisst hvor og hvordan vi fikk kryssa elva gjorde at vi fortsatt beholdt skoa på. Tunga rett frem.
Vi har skiene på sekken godt forbi Viromsætra, nesten helt opp til Grasdalen, før vi får kryssa elva og tatt på ski. Elva er åpen og vi må så opp langt opp før vi finner en trygg snøbru.

Jørn over elva - endelig ei tjukk, trygg snøbru over ei vilter elv. Nebba i bakgrunnen.

Hanne - endelig kunne vi ha på skia. Botnen rett frem - og Dronningkrona der bak til venstre.
Etter å ha kommet oss over elva viser det seg at vi faktisk må ned et stykke før vi kan begynne å gå opp Botnen. Nedtur, men må man så må man - det blir værst på returen når vi skal opp igjen...

Hanne på vei ned mot Botnen før vi kan starte oppstigninga igjen.

Jørn i jevnt sig på vei opp.

Hanne

Endelig opp av Botnen og opp på breen. Skarfjell i bakgrunnen (fra Skarfjell er det fantastisk utsikt over Innerdalstårnet)
De siste høydemetrene opp til Kongskrona er bratte. Her er det som regel hardt og skareføre. Litt ubehagelig å gå opp for den som er redd for å skli. Svingene er også ekle i bratta. Jeg pleier å ta på skarejernene før denne bakken så slipper jeg å bli så stressa og nervøs. I dag er det mest sannsynlig ikke skare pga varmen, men tar de på likevel (Hanne gjør det samme) :-)
Siste bakke opp til Kongskrona - og den siste der er fæl og bratt og som regel isete/skare. Noen har vært her før oss.

Skarfjell og Trollamassivet nærmest.
Selve toppen på Kongskorna er jo på bre og stor som 4 fotballbaner, lite utsikt her altså, men litt utpå kanten mot Dronninga er det fin utsikt vestover.
Utsikten fra Kongen. Dronninga til høyre, Sunndalsfjorden rett frem. Og Hanne og Gisle med fotosession på kanten :-)

Hovsnebba til venstre, Dronningkrona til høyre

Toppgjengen, Hanne, Gisle og Jørn er samlet rundt varden - nyter finværet og varmen :-)

Hanne på vei opp fra utsiktspunktet på Kongen og mot topp-punnktet. Dronningkrona i bakgrunnen.
Gisle, Hanne og Jørn på topp-punktet - og klar for nedkjøring :-)

Første bakke unnagjort - helt magisk!!

Dig
Nedkjøringa var helt magisk. Knall føre - og ikke noe slush, og heller ikke slush som hadde begynt å skare seg. Dette er føre nestbest etter pudder! Hvem skulle vel tro at det skulle være så knall skiføre 14. juni. Dette var virkelig verd turen og strevet opp altså - konge rett og slett!

Ettermiddagssola over Dronningmassivet. Her er tilbake til skoene og elvekryssing igjen.

Viromsætra. Snøfjell i bakgrunnen.

Og så er det på med skia på sekken igjen og rusle ned i sommerligere forhold

Favorittfotomotivet: Innerdalstårnet. Karakteristisk og tøft fjell. Tårnfjell og Tåga bakom.

Et siste tilbakeblikk på Kongen - stor kontrast mellom de grønne jordene og hvite Kongen

En helt utrolig dag på ski. Ikke ofte man kan gå i topp og shorts hele veien - og hadde man tatt sjansen kunne man kjørt ned i det også, men i tilfelle fall er det lurt å ha litt beskyttelse utenpå huden ;-)

En konge dag, med konge føre, konge vær og ikke minst konge selskap på Kongen i dag - takk for super tur Hanne, Gisle og Jørn!