Himmeltindan og Mannen - Lofoten, 20. juli 2020

Himmeltindan, 931 og 962 moh (søndre og nordre topp) er Vestvågøys høyeste topp. Parkering ved den kjente stranda på Haukland. Jeg hadde telta ved stranda i Vik (rett før Haukland) og slapp å tenke på p-plass på Haukland. Dog så det ut til å være store jorder som var tatt i bruk til parkering. 
Det er relativt grått vær i dag og dermed lite folk på Haukland. Skyene henger ned til 6-700 moh og har lite tro på utsikt fra toppen av Himmeltindan i dag, men skitt au jeg tar turen likevel. På vei ned stikker jeg oppom Mannen, 400 moh, også - der er det i hvertfall super utsikt både til Utakleiv og Haukland.


Haukland strand. Veggen, 489 moh, til venstre og Mannen, 400 moh, til høyre.

Stien opp fra Haukland følger en gammel kjerrevei over til Utakleiv. Her starten av stien både til Mannen og til Himmeltindan. På toppen av skaret tar man til venstre om man skal til Mannen. Skal man til Himmeltindan fortsetter man på kjerreveien litt til før man tar av til høyre (skiltet til Himmeltindan).
Kjerreveien opp fra Haukland. Mannen er toppen rett frem.

Utsikt ned til Haukland strand. Offersøykammen er til venstre og Storsnapptinden er ca midt i bildet med den berømte skydotten på.

Stien opp Durmålsdalen. Himmeltindan ligger i skylaget der oppe.

Etter som det var uvisst hvor lenge jeg hadde utsikt så ble det knipset en del bilder ned mot Haukland strand, Vik strand, Mannen og Offersøykammen. Storsnapptinden vistes også godt fra veien opp til Himmeltindan.
Utsikt ned til Haukland strand og Vik strand (til venstre). Mannen er spissen nede til høyre.


Offersøykammen helt til venstre, Vik strand til venstre, deretter Haukland strand, Mannen og Utakleiv strand.

Mannen, Veggen og Utakleiv strand.

Stien opp de siste 200-250 høydemetrene til Himmeltindan (931-toppen ligger til venstre utenfor bildet).

962-toppen er helt til venstre. Her er det en NATO-radar. 931-toppen ligger til høyre i bildet.

Jeg brukte ca 2,5 t opp til toppen (fra Haukland strand) i rolig jevnt tempo. Gårsdagens uflaks med skydotten som tok fra meg utsikten på toppen Storsnapptinden, ble tydeligvis gjengjeldt med skikkelig flaks i dag etter som det sprakk opp i 5-10 min på toppen av Himmeltinden (931-toppen) og jeg fikk god utsikt utover det hele. Snakk om lykke - dette var uventet når turen startet.

Utsikt fra toppen og ned til Vik og Haukland. Mannen er spissen til høyre.

Utsikt vest/sørvest mot Leknes.


Utsikt bort til Nato-radaren på 962-toppen.

Varden på 931-toppen - og skylaget stjal utsikten igjen.

Selv om skyene kom tilbake igjen måtte jeg ta turen bortom 962-toppen og NATO-radaren. En noe utydelig sti gikk bortover og det var om å gjøre å memorere rutevalget for å få en lettest mulig retur i steinura tilbake.

NATO-radaren på 962-toppen. Dårlig med utsikt herifra.

Det var mulig å gå enda lenger nord/nordvest på 962-toppen, men pga dårlig sikt og tydeligvis enkelte steder med bratte sider droppa jeg å gå lenger. Ett av stedene var det sperret med sperrebånd - antagelig pga stup (jeg brydde meg ikke om å gå utpå kanten å sjekke så nøye). Jeg fant det dermed tryggest å returnere til "hovedtoppen" - dit hvor alle går :-)

På vei tilbake til 931-toppen. Tett....

Nedfarten fra Himmeltindan gikk radig. Når jeg kom til skaret ved Mannen tok jeg like så godt turen oppom her også. Det er jo bare 240 høydemetre opp.

Stien opp til Mannen. Det er vel toppen vi ser der bak (ev bittelitt lenger bak).

Haukland nærmest, Vik neste. Offersøykammen rett frem og toppen av Skottinden bak Offersøykammen. Leknes er også såvidt synlig til venstre for Offersøykammen.


Toppen av Mannen, 400 moh.

Haukland og Vik. Leknes på flata der bak.


Utakleiv - nyfraua og det lukta deretter......

Himmeltindan sett fra Mannen. Stien går opp Durmålsdalen og litt til venstre for snørenna. Den gamle kjerreveien mellom Haukland og Utakleiv er godt synlig der nede.


Tilbake på Haukland strand og noen crazy unge damer bader!!! Må være iskaldt.


Turen til Himmeltindan er en "ufarlig" topp, men man må tåle 930 høydemetre opp. Den tyngste biten er opp Durmålsdalen og til toppen - her er det 700 høydemetre jevnt, litt bratt opp hele tiden, men altså ingen skumle partier. Dersom man orker å gå oppom Mannen på vei ned så er det også å anbefale - finfin utsikt herifra også :-)

Kommentarer