Storsnapptinden - Lofoten, 19. juli 2020

Dagens turmål er Storsnapptinden, 740 moh, på Flakstadøy. En relativt enkel og uproblematisk tur som kan passe for alle (som klarer å gå 740 høydemetre opp og ned). Parkering er ved slalomanlegget i Nappskaret. Deretter er det bare å følge godt opptråkket sti oppover heistraseen og deretter videre opp til topps.



Stien opp heistraséen og Storsnapptinden ca midt i bildet (bakerst).

Stien snirkler seg oppover i gresslia.

Utsikt til Skottinden, 671 moh, på Vestvågøya - ytterst til høyre med en skydott på.

Nærmer meg toppen

Etter å ha gått nesten hele turen opp i sol og klarvær, kom den berømte skydotten og la seg som et lokk på toppen av Storsnapptinden. Med ca 30 høydemetre igjen ble det null sikt og utsikt. Jeg fikk ett par kjappe åpninger og rakk ett par bilder, men ellers var det ingen utsikt å se. Når sola forsvant ble det surt og kaldt, men jeg hadde godt med klær med og vente å se om det sprakk opp. Jeg venta bortimot 1 time, men så var det slutt på tålmodigheten og jeg rusla ned. 
Rakk så vidt å knipse et bilde mot Offersøykammen (nærmest) og Himmeltindan (bak til venstre) før skydotten tetta igjen utsikten.



Utsikt vestover mot Stortinden rett frem og Kitinden og Ryten bak til høyre.

Varden og "utsikten" på toppen av Storsnapptinden.

Etter en times venting på litt utsikt fra toppen, uten hell, rusla jeg ned igjen. Etter å ha gått ca 100 høydemetre forsvant alle skyene - også på toppen. Litt småirritert for det selvsagt, men gidda ikke gå opp igjen.... 

Utsikt til Skottinden, 671 moh, på Vestvågøya (midt i bildet - med en skydott på).

Utsikt ned til parkeringen og sørvestover mot bla Stjerntinden, Stortinden rett frem og Kitinden langt bak til høyre. Store Klauva nærmest til venstre.

Tilbakeblikk opp til toppen - som nå er skyfri. Snakk om irriterende, men sånn er det nå i fjellet.

Storsnapptinden er en enkel topp å bestige. Jeg fikk god utsikt sør og sørvestover - og mye fint å se den veien. Jeg fikk et par delvise glimt av utsikten nord- og østover og den virker også å være upåklagelig. En tur opp til Storsnapptinden vil jeg altså absolutt anbefale :-)

Kommentarer