Kitinden - Lofoten, 18. juli 2020

Dagens turmål er Kitinden, 757 moh. Kitinden er en ikke fullt så besøkt topp på Moskenesøya - og det er også én av årsakene til at jeg valgte denne toppen. En annen årsak er at dette er en litt spennende tur som kan oppleves luftig. Man bør ha gjort litt research på forhånd så man tar riktig rutevalg.
 
På vei til parkeringa til Kitinden passerer jeg parkeringen til den mye mer kjente og turistbefolkede Ryten og Kvalvika - og jeg er virkelig glad jeg ikke skal ta den turen når jeg ser mengden folk som skal dit. (For min del gikk jeg Ryten i regnvær og lavt skydekke i går - ikke uventet lite folk ute å gikk da.)
For å komme til parkeringa til Kitinden kjører man forbi Fredvang og mot Selfjordhytta (DNT-hytte). Det er en liten parkeringsplass ca 1,5-2 km etter krysset til Krystad.

Kitinden, 757 moh, midt i bildet.

Jeg "bomma" selvsagt på riktig parkering og parkerte ved stien som går til sørvestdelen av Kvalvika. Ikke at det spilte så stor rolle - jeg måtte gå ca 6-700 m langs vei før avstigning til stien opp til Markvasstindan og deretter Kitinden.

Her er starten på stien opp til Markvasstindan (og videre til Kitinden). Parkering rett ved.

Stien opp til Markvasstindan var relativt grei. Mista stien èn gang og fulgte noe som sannsynligvis var et sauetråkk og havna for langt til venstre, men skjønte det ble feil og jafsa rett opp lyngen mot ryggen igjen.

Opp på ryggen på Markvasstindan (ca 4-500 moh) 

Kitinden langt der oppe. Ved det langsgående snøfeltet i midten vender "stien" til venstre og går helt ot ryggen på venstre side av Kitinden.



Stien fortsetter ca rett sørover - langs med snøranden

En liten varde viser vei. "Stien" går egentlig til venstre for snøfeltet, men jeg gikk delvis på snøfeltet så lang det lot seg gjøre - mye enklere (og i hvertfall ned).

Vel oppe på ryggen til Kitinden og stien går nordvestover. Først opp ryggen og så dreier den litt til venstre på gressfeltet.

Flott utsikt på utsiktspunktet ca 600 moh.

Utsikt nordøstover mot Flakstadøy - og Ramberg (det lille stedet ca midt i bildet med hvit sandstrand)

Utsikt rett øst mot Flakstadøy og Stjerntinden (det store fjellet midt i bildet)

Utsikt ca rett sør i retning Reine. Antar vi ser både Helvetestind, Hermannsdalstinden, Veinestinden i det fjerne.

Siste ryggvandring oppover. Stien går opp ryggen et stykke og dreier deretter til venstre for nabben og opp gresslia.

Etter to timers gange var jeg på toppen - og hvilken topp!! Ikke så stort topp-platå, og utsikt ned til berømte Kvalvika og over til Ryten.

Til topps på Kitinden! Utsikt ned til Kvalvika. Ryten er det nest ytterste fjellet bak meg (ved Kvalvika)

Utsikt i sørøstlig retning. Spissen nedenfor er "toppen"/utstikkeren på ca 600 moh. Verd å gå innom der også.

Varden på Kitinden. Avlang og smal topp.


Stien på vei ned langs eggen. Ca midt på bildet dreier stien brått til venstre og ned. Fortsetter man rett frem kommer man til utsiktspunktet på ca 600 moh.

Vel nede igjen - og til parkeringen (der jeg kunne ha parkert bilen, men jeg har fortsatt 6-700 m til fots langs veien til neste parkering...)

Det er tydelig at Kitinden ikke er en mye besøkt topp. Jeg møtte ingen andre til/fra denne toppen. Jeg vil likevel absolutt anbefale denne toppen fremfor mange av de andre turistifiserte og overbefolkede toppene.  Lofoten har mange herlige topper å ta av og man trenger ikke å gå i kø sammen med hvermansen.

Kitinden bød på god utsikt hele veien opp - og ble kronet med ekstra fin 360-graders utsikt på toppen. Det var stort sett synlig sti det meste av turen, men man bør likevel være vant til å stake ut kursen selv i tilfelle/når man mister stien. Turen opp til Kitinden er kanskje litt luftig tur for noen, men er dette uproblematisk vil jeg absolutt anbefale denne turen :-)

Kommentarer