Neådalssnota, 8. mai 2021

Delvis finvær er meldt og det er lenge siden jeg har vært på Neådalssnota, 1622 moh. Det kanskje minst tilgjengelige fjellet i Trollheimen og ligger altså midt i hjertet av Trollheimen :-)

Tidligere har jeg vært der på fjellski, men nå skal jeg ta turen med rando. Parkering i Storlidalen (husk å vippse p-avgift) og går samme trasee som til Storbekkhøa. Når jeg kommer opp til Storbekkdalen følger jeg denne litt oppe i høyre side (for å spare noen høydemetre) i stedet for å krysse dalen og gå opp mot Storbekkhøa.


Start i Storlidalen og opp samme lia som til Storbekkhøa

Utsikt ned mot Storlidalen og over til Nonshøa.

Storbekkdalen og Storbekkhøa til venstre. Her følger jeg dalen på høyre side.


I skaret mellom Storbekkhøa og Halsbekkhøa er de nedkjøring til Namnlausvatnet på 1085 moh. Her skal man ned ca 140 høydemetre. Jeg droppa å ta av fellene her, men ved neste tur kommer jeg nok til å ta av fellene i skaret og stake meg over Namlausvatnet og gå fiskebein de få metrene opp på andre siden. Man å jo uansett av med fellene for å kjøre ned til Sprikltjønnin - ca 250 høydemetre ned.


I skaret mellom Storbekkhøa og Halsbekkhøa - og nedkjøring til Namnlausvatnet på 1085.

Utsikt ned mot Sprikltjønnin, 858 moh, og over til Neådalssnota, 1622 moh, - i en dott.

Nedkjøringa ned til Sprikltjønnin var grei nok, men litt skare/gjennomslag. Greit nok med rando, det så værre ut for de på fjellski - og jeg var dermed godt fornøyd med randovalget (pga vond fot hadde jeg ikke kunnet gått med fjellski uansett så det sa seg egentlig selv at det måtte bli rando).

Nedkjøringa fra Namnlausvatnet og ned til Sprikltjønnin

Dalen inn mot Neådalssnota. Neådalspiken til venstre.


Inn dalen og deretter opp til høyre (på bortsiden av bar-flekkene oppover). Toppunktet er rett frem.

Oppe ved det lille vannet (som ligger i gropa rett frem). Traseen går i dag langs ryggen på høyresiden av vannet.


Traseen er inn dalen mot Neådalssnota, vender opp til høyre for å komme opp til det lille vannet. Det er mulig å gå over vannet og opp på andre siden, men i dag var det mest praktisk å gå opp på høyre side av vannet og opp på fjellryggen på østsiden av vannet. Deretter snor man seg bare oppover der det er minst bratt.

Langs ryggen og deretter skrås til venstre, før man snur mot høyre igjen og krysser seg oppover.

Toppvarden på Neådalssnota, 1622 moh.

Majestetiske Snota, 1668 moh.

Utsikt sørover og mot Storbekkhøa (litt til høyre). Okla litt til venstre.

Knivskarpe vesteggen til Neådalssnota. Denne skal gås sommerstid igjen. Spennende og lang tur fra Kårvatn.

Neådalssnota byr på magisk utsikt over hele Trollheimen. Det er litt av en topp og ekstra stas å greie denne ettersom det ikke er gjort i en håndvending å komme hit.

Nedfarten fra Neådalssnota var herlig på rando. Litt fuktig styresnø, passet meg ypperlig med litt brems i snøen ned her :-)

Jeg kjører dalen ned, men holder høyden til høyre for Sprikltjønnin. Jeg er vel nede på ca 930moh når legger på feller og starter turen opp ryggen mot Storekkhøa. Først opp til 1275-toppen og deretter opp til Storbekkhøa, 1504 moh. 

Ryggen opp til Storbekkhøa.

Tilbakeblikk på Neådalssnota. Magisk!

Storbekkhøa i sikte - fra 1275-toppen.

Østre somrungnebba (trekanten) og Storsalen. Litt lenger til høyre er Såtbakkollen/Tåga.

På vei mot Storbekkhøa dukker det opp noen store dyrespor: Jerv!

Turen opp til Storbekkhøa er seig, men går overraskende greit. Denne "omkroken" tar ca 1 t ekstra i forhold til å ta "straka veien hjem" fra Neådalssnota og forbi foten av Storbekkhøa. Jeg tenker denne omkroken er verd turen for litt ekstra nedkjøring fra Storbekkhøa.

Neådalssota og Snota sett fra Storbekkhøa.

Gjevilvatnet, Gjevilvasskamman og Okla.


Til topps på Storbekkhøa - med Kråkvasstind i bakgrunnen.



På vei ned fra Storbekkhøa


Ottdalskammen, Østre Somrungnebba, Storsomrungnebba/Storsalen mm

Storbekkhøa

En lang dag til fjells og været ble bedre enn ventet/meldt. Gull!
Turen tok i underkant av 8 timer i relativt rolig gangtempo. Sammenlignet med fjellski så sparer man jo litt tid på vei ned.
Neådalssnota på rando var helt greit. Det meste av turen foregår opp eller ned. Man må kun av/på med feller en gang midtveis begge veier - og det er helt innafor. Flott tur som må tas igjen!

Overnatting på Bårdensgården og ny tur i morgen til Svorundfjellet og Roksdalskammen.

Bårdsgården

Kveldssola over Innerdalsporten

Kommentarer