Vetvika og Veten på Bremangerlandet, 20.7.2021

 Bremangerlandet: Fottur fra Igland (ved den mer kjente Grotlestranda) over til Vetvika over Huseheia, Torvangsheia og Steinfjellet. Steinfjellet var høyeste punkt på turen med sine 680 moh. Returen fra Vetvika går via Steinfjellet og deretter til Veten (527 moh) og ned til Grotlestranda. Været er meldt sånn halvveis i starten (regn), men bedre på ettermiddagen.

Stien opp er merka fra Igland sentrum, like ved Jokern, og til Vetvika eller Veten. Litt forvirrende at den ene ruta er merket med blå og den andre med rød - og blå og rød pinne kommer annen hver gang. I starten trodde jeg min sti hadde gått av, men fant fort ut at de var satt annenhver gang.

Igland

Utsikt ned til Igland fra utsiktspunktet med tilrettelagt utsiktsbenk: Iglandsbenkjen. Ca 200-250 moh.

Utsikt i sørlig retning mot Kalvåg og Kinn langt inni skydekket der bak.

Regnet kommer og skylaget er lavt, men Bremanger og Igland vises fortsatt.

Rødmerking er kjekt å ha når skoddehavet kommer opp mot Torvangsheia.

Man skjønner det pleier å være vindfullt her med så godt bardunert hytte på alle kanter.

Fra Torvangsheia regnet det relativt kraftig og sikten var lik 10 meter - akkurat sånn at det gikk greit å se stien og neste merking. Selv med regnklær og goretex-sko ble jeg relativt våt - egentlig søkkvåt på bena.

Greit terreng over Torcangsheia, Steinfjellet (eneste parti med litt steinur) og sneiet Karihaugen før det ble nedover mot Vetvikdalen og møter stien fra Svarstad. Herifra går det ganske bratt ned til Vetvika.

På ca 400-450 moh kom jeg under skydekket og fikk utsikt utover Vetvika. Stien går sånn ca langs strøm-mastene.

Vetvika. Stien går fortsatt sånn ca langt strøm-mastene.

Stien ned til Vetvika besto av gjørme eller elv i dag. Sleip og våt. På ca 300 moh var jeg iskald på de våte bena og hælte ikke å gå i gjørme og elv lenger. Her ble det en kjapp rast, nøyt utsikten utover Vetvika og startet på returen. Jeg kom ikke til å bade på den stranda likevel og så ingen grunn til å fryse og skli meg ned. 

Stien. Håpløst å gå utafor stien også pga store bregner og mye stor stein - lett å trå feil.

Vetvika er fin da, men fin nok på avstand for meg i dag. 




Gjørmestien er så vidt synlig blant bregnene.

Tåka/skodda har letta og på returen var Vetvika synlig fra det klassiske utsiktspunktet. Det er mange som stopper turen her. Jeg karret meg ett par hundre høydemetre lenger ned (100 av dem måtte jeg for å få utsikt pga skodda).

Her har jeg tatt av stien mot sør og skuer rett øst mot stien som går til Svarstad.



Vetvika fra pynten bortom Karihaugen.

Skodda har letta og Veten vises langt der borte. Dit skal jeg.

Mot Kløverheia og Steinfjellet der bak.

På vei fra Steinfjellet til Veten klarnet det opp og sola kom frem. Etterhvert ble det mer eller mindre skyfritt - i sterk kontrast til tidligere på dagen når det kun var noen meters sikt.

Fra Steinfjellet tar jeg av på en umerket sti som går mot Veten. Jeg hadde ikke tatt denne stien i skodde, men når sikten hadde blitt så god er det fint å ta turen bortom Veten.

Leianipa, 534 moh. På vei til Veten.

Utsikt fra Leianipa mot øya Frøya (med Kalvåg). Like bak er lille Batalden og bak der er Kinn gjømt.

Veten langt der borte

"Traktorsti" fra Leianipa til Veten.

Dagsturhytta på Veten. 

På Veten er det bygd opp ei fin hytte: "dagturhytta". Alle kommunene i Sogn- og Fjordane fikk hver si dagsturhytte før kommune- og fylkessammenslåingene i 2020. Hyttene kom på plass i 2017-2019. Prosjektet ble videreført til Hordaland også slik at alle kommuner i Vestland kunne få si dagstyrhytte. Dagsturhyttene er plassert på fine turmål og vanskeighetsgraden er ikke stor - det skal være typiske lavterskelturer for å få folk i aktivitet og ut på tur :-D

Utsikt til Batalden og bak der er karakteristiske Kinnaklova synlig.

Dagsturhytta på Veten, 527 moh

Utsikt fra Veten og mot Steinfjellet langt bak til venstre. Stien ned til Grotle går først rett frem (over første kul) og deretter ned til høyre.

Grotlestranda i sikte. Stien ned er synlig til venstre i bildet.

Grotle og Grotlestranda. Stien går skrått ned steinura til venstre.




Grotle

Sydenstrand, men ikke sydentemp

Grotlestranda. Stien opp til Veten går skrått opp steinura, men egentlig ikke så steinurete sti.


Fin rundtur fra Igland til Vetvika (nesten ned) og deretter til Veten og tilbake til Grotle og Igland. Vetvika ser spektakulær ut med sin hvite strand midt i mellom trange fjell. 

Vetvika var bebodd frem til 1951. Ganske spesielt å bo der hvor man garantert ble værfast innimellom.

Kommentarer