Blåtinden, 1.4.2022

 Jobbturen til Ålesund avsluttes med lunsj og da er det fortsatt rikelig med tid til en ettermiddags topptur før hjemreise.

Turen falt til Blåtinden, 1338 moh, fra Blåtinden Boutique hotel ved Stordal - mer eller mindre på hjemveien og ikke en alt for lang tur.

Forrige tur (til Svinetinden) gikk i ensjom majestet, hvilket betydde at jeg også måtte tråkke løype selv #tungt. I dag er jeg heldig og 6 stk har starta turen før meg. 

Blåtinden langt der bak. Løypa gikk opp dalen til høyre.

Et glint tilbake ned mot Blåtinden Boutique hotel og Røysedalen og Stordalen.

Blåtinden der bak


Blåtinden. Selve toppen ligger litt lenger bak. Løypa går opp bakken rett frem (i skyggen) og vrir deretter helt til høyre før man går opp lia til venstre (på baksiden av eggen).

De 6 som hadde tråkka spor møtte jeg i denne bakken - de på vei ned. 

Utsikt over til Heihornet og Jolgrøhornet.

Pudderspor

Utsikt ned til Norddalsfjorden og Synnylvsfjorden  og Stranda nede til venstre.

Fergeleiet på Eidsdal (Linge - Eidsdal) på andre siden av fjorden.





Toppen ved enden av skisporene

Toppen, 1338 moh



Utsikt i retning sør


Retning sørøst (Eidsdal fergeleie på andre siden)

Stranda til høyre i bildet. Slogen er ca midt i bildet, men vanskelig å se (den var veldig tydelig i virkeligheten).



Tilbakeblikk på puddersiden

En relativt enkel og kort tur. Brukte ca 2,5 t opp og 30 min ned. Kløna litt de første 350 høydemetrene ned da snøen hadde ligget i solsiden og smelta litt i hele dag og begynte nå å fryse på. Såkalt knekkebrødføre hvor man skjærer gjennom småfrosse snø (lite skarelag) og helt håpløst å svinge. Kom meg ned denne sørsida og når jeg vrei mot nord kom jeg til pudderland  - dig. Resten av turen ned var i pudder...

Sunnmørsalpan har igjen levert er herlig tur :-)

Kommentarer