Neådalssnota, 22. mai 2022

Ny favoritt på rando er Neådalssnota, 1621 moh, med retur via Storbekkhøa, 1504 moh. Ikke et typisk randofjell, men det er noe med hele turen som gjør den så fin. Velg lett randoutstyr og ikke ta de tyngste pudderplankene hit - eller ta fjellskiene (men det kommer jeg aldri til å gjøre igjen).

Neådalssnota ligger jo midt Trollheimen - selve hjertet - og omtales ofte som den mest utilgjengelige (distansemessig) av toppene i Trollheimen. Hit er det ingen snarveier.

Litt skyer ved start, 10 grader i dalen og det forsvinner mer og mer skyer. Antrekk blir shorts og t-skjorte fra start - det blir varmt nok opp skogslia. Deilig med sånt vårvær og skitur :-)

Starter fra parkeringa i Storlidalen som forøvrig var nesten tom i dag. Tok på skiene etter første skråninga inn i skogslia etter Bortistu. 

Storlidalen - Bortistu

Utsikt ned til Storlidalen og over til Kråkvasstind og Nonshøa


Jeg går trasèen mot Storbekhøa, men følger Storbekkdalen innover istedet for å gå opp mot Storbekkhøa. Dvs jeg gikk langs østre kant for å ikke miste høyde, men her var det litt opp og ned og noen barflekker - så det var bortkastet å holde høyden. Neste gang følger jeg like så godt bare dalen innover. 

Storbekkdalen. Storekkhøa til venstre og Halsbekkhøa til høyre. Skaret innerst skal passeres og er på ca 1220 moh.

Opp til Storbekkhøa fra skaret på 1220. Bare ca 300 høydemetre opp.

På toppen av skaret dukker storslåtte Neådalssnota opp - stort glis :-)

På skaret er det av med feller og kjører ned til Namnlausvatnet på 1085 moh. Her blir det litt skøyting opp til ca 1100 moh og deretter fin kjøring ned til Sprikltjønnin på 858 moh. Dvs jeg prøver å kjøre gryta litt vest for Sprikltjønnin for å slippe noen høydemetre, men her igjen, det er sikkert like så gøy å bare kjøre rett ned og ta de få metrene ekstra opp.

Litt blaut snø i dag (det hadde tydeligvis ikke vært mye frost i natt) og dermed litt sugende jo nærmere Sprikltjønnin jeg kom.


Neådalssnota, med Neådalsspiken, 1295 moh, til venstre. Løypa går inn dalen og snor seg rundt og opp til høyre for deretter å følge ryggen helt til høyre (skjult) og så bare traversere oppover breisia.

Sprikltjønnin i bunn. Halsbekkhøa t.v og Storbekkhøa rett frem.

Toppen i sikte. Løypa går til høyre (utenfor bildet) og holdt høyden rett under den snøfrie ryggen. Deretter var det å travrsere opp der det var minst bratt. Heldigvis kom det en å passerte meg og la fint tråkk til meg ;-)

En rando-fyr med ekstremt lett utstyr (konkurranseutstyr) passerte meg og "tråkka" løype. Han passerte meg forsåvidt to ganger  - først før han gikk oppom Neådalspiken og deretter her :-)

Tilbakeblikk. Storbekkhøa på motsatt side. Snøfeltet mellom de to bare ryggene er trasèen min for å gå til Storbekkhøa.

Snart til topps

Juhuii - toppvarden

Toppbilde med Storsalen bak til venstre og Vinnumassivet (Kongen og Dronninga) bak til høyre.

Vestryggen opp til Neådalssnota. Den turen må gås igjen - spenstig rygg.

Storsalen rett der fremme (midt på - bakerst).

Storbekkhøa rett frem (med snø på). Halsbekkhøa er snøfri og til venstre for Storbekkhøa.

Østover. Okla og Gjvilvatnet helt til høyre. Blåhø rett frem.



Snota (rett nord)

Nordvest: Trollhøttatraversen og Pekhøtta midt i bildet.

Etter en times pause er jeg klar for nedkjøring. Kun en har kjørt ned før meg - ikke akkurat overbefolket på Neådalssnota i dag.



Dig

Kun to spor ned fra fjellet i dag

Og så starter oppstigninga til Storbekkhøa. Rando-fyren ble inspirert av min retur via Storbekkhøa og gjorde det samme. Flaks for meg - da fikk jeg tråkket trasè opp til Storbekkhøa også :-)

Tilbakeblikk på tilbakelagt fjell.

Storsalen kom plutselig mye nærmere

Da er det bare siste ryggen opp til Storbekkhøa igjen :-)

Nok et tilbakeblikk - viktig å snu seg og nyte utsikten an kommer fra også

Gjevilvatnet, med Gevilvasskamman til venstre og Okla til høyre.

Toppbilde nr 2 i dag :-) Gjevilvatnet og Okla til venstre

Varden på Storbekkhøa - og med Neådalssnota bakom.

Klar for nedkjøring fra Storbekkhøa

Kråkvasstind rett frem.

Tilbakeblikk på nedkjøringa fra Storbekkhøa



Veien videre ned. Krysser dalen der nede og så nedi skogen. Viktig å holde godt nok til venstre for Veslebekken på vei ned da den antagelig er åpen og vanskelig å krysse lenger ned.

Storbekkhøa

Snart i skogen. Ångardsvatnet rett frem og Kråkvasstind oppe til høyre.

Og så nede på jordene ved Bortistu. Måtte av med skiene ned de 10 siste høydemetrene i lia, men kan skli ned noen meter til herifra.

Turen til Neådalssnota er bare super. I dag var det ikke så alt får blaut snø, dvs litt i de værste sol-hellingene og måtte ta høyde for dette både opp og ned. Varmt nok til å gå i shorts og t-skjorte, men lurt med jakke og bukse ned.... Kan jo ramle vettu ;-)

Totalt brukte jeg 8,5 t på turen inkl en lang pause på Neådalssnota (litt over 1 t). Brukte ca 4 t 15 min opp til Neådalssnota, totalt 7,5 t til Storbekkhøa. Turen via Storbekhøa er ikke så mye lengre enn om man går direkte tilbake, og man må bare opp ca 300 høydemetre ekstra. Det er det verd for litt mer nedkjøring :-)

Kommentarer

Legg inn en kommentar