Grøtdalstindane, 1331 moh, 24.7.2021

Endelig en knalldag: skyfritt og varmt! Shortsvær faktisk. Gårdagns tur til Runde var med en godt gjensnørt vindjakke i iskald vind.

Med dagens værmelding tok det relativt kort tid å bestemme seg for å legge turen til Ørsta og plukke ut et fjell i området. Problemet var bare hvilket.... Jeg endte på Grøtdalstindane, 1331 moh. Jeg ville gå til et fjell med utsikt utover Hjørundfjorden. Dalegubben og Skårasalen har jeg vært på før og ettersom det er så enormt mange fjell å velge mellom her er det for dumt å gå til de samme. Dalegubben anbefales forøvrig.

Jeg kjørte fra Ørsta mot Kvistad og tok av til venstre på hovedveien og opp mot Heimsætra (det står et skil til Kvistad med avkjøring til høyre, men jeg tok i stedet til venstre). Her kjørte jeg til en liten parkeringsplass rett før ei lita bru. 

De første metrene er langs grusveien, men kun ett kort stykke. Jeg fant deretter et skilt opp til Grøtdalstindane - dog litt rart at det sto med baksiden i "fartsretningen". Det skulle vise seg på ved ned at de mest sannsynlig har lagt om starten litt og det var et nytt skilt lenger opp ved grusveien, men det kunne jeg ikke vite på vei opp....



Skilt til Grøtdalstindane - men sto med ryggen til der jeg kom fra.

Det første stykket gikk etter brei trase, men plutselig var det stopp. Jeg fant deretter en sti litt bak og opp til venstre.

Liten sti, litt bortgjemt, etter den første brede stien som plutselig stoppet.

Endelig ut av skogen og fjellene pryder

Grøtdalstindane ligger litt bak til høyre. Stien går ca midt i bildet oppover før den vrir til høyre.





Utsikt nedover og mot sør. Bondalen der nede med Sæbø i enden til venstre og  Ørsta mot høyre.

Grøtdalstindane. Toppen ligger midt i bildet og litt bak. Stien går på høyre side største toppen i masse (noen går snarveien rett opp i stedet for hele kanten)

Stien skimtes så vidt opp i gresset. Deretter blir det steinur og stien vrir mer mot høyre for å unngå det bratteste.

Stien går litt mot høyre for så å følge ryggen mot venstre. Toppen ligger litt bak fjellpartiet mot venstre.


Det er tydelig hvor alle de andre har gått :-)

Bondalen nede til venstre. Blåtinden rett over. Parkeringsplassen er rett nedi dalen.

Stien fortsetter oppover og opp i skaret. Da er det en topp til venstre og en til høyre - begge må besøkes



Siste skaret opp. Jeg gikk helt opp og tok toppen til venstre først. Måtte deretter noen få meter ned for å gå enkleste vei opp til toppen til høyre.

Bondalen der nede

Fra nordtoppen - mot sørtoppen på 1331 moh.

Dalegubben rett frem. Saksa rett bak. Hjørundfjorden nede til høyre. Slogen oppe helt til høyre i bildet.

Kolåstinden med breen der bak. Molladalsfjellene (Jønshornet, Mohns topp, Randers topp) langt bak til høyre.

Retning nordvest.

Stien opp fra skaret og mot sørtoppen. Denne var gikk opp ca 10 m før toppen av skaret. Hvilket gjorde at jeg passerte den med glans på ei opp til skaret - og tok dermed venstre-toppen først.

Topp-bilde med Hjørundfjorden og Sæbø der nede


Og uten forstyrrende elementer.... Saksa til venstre (på andre siden av fjorden), Slogen, Jakta mm

Skårasalen rett frem. Hornindalsrokken skal også være der, men mulig den er dekt av Skårasalen.


Til venstre er Nordtoppen (eller toppen til venstre som jeg også har omtalt den som). Varden er såvidt synlig. Kolsåtinden med breen der bak. Langt bak, men rett frem, er Molladalsfjellene. 

Dalegubben i front. Bak er Råna, Saksa. Slogen helt til høyre.




Toppvarden. Bondalen der nede. Retning sørvest.

Etter en lengre pause for å nyte utsikten bars det ned igjen. 

På vei ned skaret. Tydelig sti der nede.




Det var ikke akkurat fullt oppgjennom fjellsiden i dag. Traff vel totalt 6-7 stk på turen. Grøtdalstindane er en fin tur og rart ikke flere tar denne turen, men det er jo så mange å ta av her :-)

I rolig tempo, god pause på toppen brukte jeg totalt ca 4,5 t på turen. 

Kommentarer