Midtre og Hemre Gjevillvasskam, 8.7.2023

Godværsdagen skal tilbringes til fjells. Jeg har gått Midtre Gjevillvasskam før, men aldri gått Hemre Gjevillvasskam på tilbaketuren. Dette skal prøves i dag. Jeg er noe spent på de hakkene på Hemre. Har hørt at de kan være litt ekle - og jeg skal gå de ned (enda værre....). Vel, jeg har rekognosert litt og funnet ut at om jeg ikke tør gå ned hakkene er det en mulig "angrevei" rett ned til Kamtjønnin. Kjekt å ha denne backupen hvor jeg vet jeg ikke trenger å gå hele Hemre tilbake for å komme meg ned.

Parkerer på parkeringsplassen til Blåhø/Trollheimshytta. Vipps 70 kr. Det er nytt siden sist jeg var her.

Fulgte veien mot Håmmåsætra og går stien mot Vassendsetra langs Gjevillvatnet. Det er ca 6 km langs Gjevillvatnetn før stien opp mot Midtre Gjevillvasskam tar av.  Husk å krysse Rensbekken før man tar av og går oppover. Deretter er det bare å følge stien oppover.


Et glimt av Okla på vei langs Gjevillvatnet mot foten av Midtre Gjevillvasskam

....og et glimt av Midtre Gjevillvasskam (lilletoppen på 1412 moh)

Midtre Gjevillvasskam. Lilletoppen (1412 moh) i front. Stortoppen (1627 moh) lenger bak på ryggen .

Stien går helt inn i dalen, men tar litt før det og går skrå oppover til jeg møter på stien igjen.

....og her sånn ca er stien opp, litt på skrå opp til venstre.


På toppen av lilletoppen til Midtre Gjevillvasskam. Finfin utsikt utover Gjevillvatnet.

 Hele Indre og Midtre Gjevillvasskam



Utsikt mot vest. Vassendsetra i enden av Gjevillvatent, og fjellene i Storlidalen og mot Innerdalen.

Ryggen opp til stortoppen på Midtre Gevillvasskam - det er nå moroa starter :-D

Ryggen til Hemre Gjevillvasskam med de to fryktede hakkene midt på - spent på om jeg kommer ned der. Blåhø der bak.

Litt av ryggen opp - enkel traseé opp her

Tja, her er det egentlig bare å følge stien oppover.

Hemre Gjevillvasskam og Gjevillvatnet. Rensbekktjønna der nede i dalen.

Halve ryggen - den enkle delen. Litt løse stener i denne renna, så vær forsiktig om noen kommer bak.

Resten av ryggen opp. Partiet med mest og brattest klyving kommer helt mot toppen.

Hele Hemre, med Blåhø bak til venstre.

Varden på toppen skimtes øverst til venstre.

Dette ser ut som en sti, men det er det ikke. Første gang på Midtre gikk vi her, men det stoppa seg selv rundt hjørnet. Det var på det tidspunktet ikke merka opp det bratte partiet.

Man skal altså ikke ned til venstre på "liksomstien", men rett opp denne bratta. Nå er det merket opp, men det var det ikke i 2017 og 2018.

Panorama med deler av Hemre, Midtre og deler av Indre Gjevillvasskam. Okla på motsatt side av Gjevillvatnet.

Hele Hemre Gjevillvasskam






På toppen av Midtre Gjevilvasskam, 1627 moh, og hele ryggen til Midtre i bakgrunnen.



Relativt flatt og kjedelig på toppen, men lettgått da. Neådalssnota litt tilvenstre i bildet og Snota til høyre.

Tok snarveien over breen/snøen. Det trasket rein her så da er det trygt å følge deres fotspor. Trollhætta (mellom Trollheimshytta og Jøldalshytta) rett frem



Sklei ned snøbreen her - det gikk radig (hadde isøks i alle tilfelle). Deretter var det bare å gå rett over til Hemre.


Gikk skråss over  hele snøfeltet/breen og sklei ned snørenna til høyre. Slushy snø.


Midtre Gjevillvasskam

Hele ryggen til Hemre Gjevillvasskam, sett fra det høyeste punktet 1497 moh (i nordenden av Hemre)

Kamtjønnin der nede og Blåhø til venstre.




Hele Midtre Gjevilvasskam.

Tilbakeblikk på ryggen til Hemre

Her er starten på det første hakket. Dvs hakket er bak meg, men stien går først til høyre og deretter vrir seg tilbake. Som en jeg møtte sa: det ser bratt ut, men du skal likevel gå til høyre..... Veldig lurt at det er tørt her.

Stien fortsetter litt langs siden før man plutselig må rett ned....

altså ned her...

Ned denne veggen kom jeg. Det er nok noe enklere å kravle seg opp her enn ned, men greide det til slutt....

Stien kommer ned den "glatte veggen" her.

Kløft 1 er unnagjort, heldigvis er denne den værste kløfta. Stien går på venstre side opp.

Kløft 2...

...og stien går ned her....

...og rett ned her...

Kløft 2 var enklere og gikk mye bedre. Stien oppover går litt til høyre i starten før den skrår seg mot midten.

....og nå bare enkel transportetappe igjen ned til parkeringsplassen. Jeg holdt hele ryggen ned mot varden på 1334 moh. Derifra går det sti ned til den lille parkeringsplassen ved brua som går over Gravbekken. Mye radigere å gå her enn å krysse over til TT-stien (fikk tips om denne stien på veien - takk til deg :-) )

Midtre Gjevilvasskam. Oppstigningen fra dalen går først (for min del) skrå opp mot snøfeltene rett ovenfor vannet, og deretter er det bare å følge "den slake delen" skrå opp mot venstre. Sikt inn mot den "store runde" snøflekken litt til høyre for lilletoppen. Stien går kanskje normalt under snøen, men nå holdt jeg venstre for snøen mot toppen av starten på ryggen - og det er her moroa starter :-)




Nesten hele runden: Midtre, snøfeltet og Hemre helt til høyre.


Blåhø

På vei ned fra 1334-toppen til Hemre - mot Gjevillvatnet (før stien vender til venstre)

Fin sti nedover til parkeringsplassen. Veldig fornøyd med å bli tipsa om denne fremfor å der jeg tenkte (mot brua og følge TT-merket sti).

Bading på Rauøra etter fjelltur. Godt å få skyllt av svetten, men du verden det var iskaldt. Neppe mer enn 10-11 gr.

En fin tur over Midtre Gjevillvasskam og første gang med god utsikt på toppen. Forrige gang kom skydekket like før jeg kom på toppen. Jeg var noe spent på de hakkene på returen over Hemre Gjevillvasskam - med det rette.... Det var mer enn bratt nok og utfordrende for meg i hvertfall, men greide det til slutt (helskinna). Usikker på om jeg tar turen over Hemre (denne veien) igjen om jeg skal være ærlig. 

Jeg brukte 8,5 t på turen. Hadde to små matpauser, og sparte ganske mye tid på å skli ned snøen fra Midtre. 

Kommentarer