Lofoten, Offersøykammen og Hoven, 4. august 2023

Avreise fra Ramberg, Flakstadøya og Moskenesøy etter fine turer til Reinebringen, Bunes/Helvetestind og Nusfjord. Turen går nå videre østover til Henningsvær, men på veien stopper vi innom ett par småfjell. Det er lavt skydekke i dag og ingen særlig vits i å gå på fjell over 500 moh.

Vi kjører over (eller egentlig under) til Vestvågøya og første stopp er Offersøykammen på 436 moh. Lett tilgjengelig parkeringsplass ved rasteplassen langs hovedveien like etter den undersjøiske tunellen. Lett å finne veien opp til Offersøykammen herifra - det er egentlig bare å følge stiene oppover. Lett og fin tur i solsky - og delvis sur vind. Overraskende fin utsikt fra Offersøykammen.

På første lille høyde etter parkeringsplassen. Utsikt ned til rorbu-utleie, hotell mm og Flesveienbrua som går over til Leknes.

Toppen bak til venstre - gresskledd

På toppen. Utsikt vestover til Stornappstinden på Flakstadøya. Toppen er i en dott som for 4 år siden....

Utsikt nordover til Hauklandstranda, Utakleiv, Mannen (midt på til venstre) og Himmeltindan i skylaget til høyre.

Stornappstinden - fortsatt i en skydott

Utsikt sørover til Skottinden - også i en skydott.

Fint og relativt enkel tur opp til Offersøykammen. Neste på planen er biltur nordøstover til Gimsøya og fottur opp til Hoven 367 moh.

Parkering ikke så langt fra golfbanen. Lettgått tur dette også.
Golfbanen Lofoten Links på Hov

Utsikt nordover til golfbanen der nede - og Vesterålen langt der bak.

Utsikt nordvestover og ned til Hov

Hovsvika - finfin strand, med ikke fullt så fin badetemp...

Varden på Hoven

Utsikt sørover

Maria og Hoven

Hoven fra Hovsund

Fra Gimsøya går ferden videre til overnatting i Henningsvær - og flere fjell i det området :-)